آیا به توانبخشی دهلیزی نیاز دارم؟

آیا به توانبخشی دهلیزی نیاز دارم؟


درمان توانبخشی دهلیزی (VRT) یک شکل تخصصی از فیزیوتراپی است که برای درمان و بهبود علائم ناشی از اختلالات دهلیزی تجویز می شود. اغلب شامل مانورهای دستی سر و/یا یک برنامه تمرینی پیشرونده است که برای کاهش سرگیجه و گیجی، مشکلات بینایی و/یا عدم تعادل و زمین خوردن طراحی شده است. پس از آسیب به سیستم دهلیزی، سیستم عصبی مرکزی می تواند کاهش عملکرد گوش داخلی را جبران کند. مغز با یادگیری تکیه بیشتر بر سیگنال‌های جایگزینی که از سایر سیستم‌های بدن برای حفظ تعادل دهلیزی می‌آیند، با سیگنال‌های نامتعادلی که از سیستم دهلیزی می‌آیند مقابله می‌کند.

آیا به توانبخشی دهلیزی نیاز دارم؟

مهم است که توجه داشته باشید که بسیاری از شکایات سرگیجه می‌توانند به دلیل فهرست بزرگی از عوامل بالقوه دیگر که سیستم دهلیزی شما را درگیر نمی‌کنند نیز ایجاد شود. شما باید به طور مناسب مورد ارزیابی قرار بگیرید تا مشخص شود که آیا اختلال دهلیزی دارید یا خیر و آیا از توانبخشی دهلیزی سود خواهید برد.

مراکز توانبخشی دهلیزی به دقت شروع و پیشرفت بیماری، علائم و دوره ها و سابقه پزشکی مرتبط شما را بررسی می کنند. همچنین یک ارزیابی پزشکی که شامل موارد زیر است:

  1. تست عصبی مرکزی (تست های مختلف رفلکس)
  2. آزمایشات عصب جمجمه ای از عملکردهای خاص مبتنی بر مغز
  3. آزمایشات مفصل گردن، جریان خون و عملکرد عضلات
  4. تست های عملکرد بینایی حرکتی چشم
  5. تست تعادل
  6. ارزیابی راه رفتن (راه رفتن / تست های حرکتی)
  7. تست موقعیت روی میز
  8. تست فرنزل یا عینک مادون قرمز برای مشاهده و ثبت نیستاگموس (حرکات انعکاسی چشم)

آیا به توانبخشی دهلیزی نیاز دارم؟ بر اساس یافته های ارزیابی شما، شنوایی شناس تعیین می کند که آیا شما کاندید مناسبی برای درمان توانبخشی دهلیزی هستید یا خیر. هدف برنامه درمانی شما بهبود هر گونه نقصی است که در ارزیابی شناسایی شده است. این به نوبه خود به بهبود علائم روزانه و توانایی شما برای عملکرد در فعالیت های روزمره کمک می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *