افت شنوایی خفیف

افت شنوایی خفیف


همه ی کم شنوایی ها یکسان نیستند و درمان کم شنوایی نیز بستگی به میزان مشکل شنوایی شما دارد. شنوایی شناسان می توانند در این زمینه به شما کمک کنند. شما برای انجام آزمایش شنوایی به شنوایی شناس مراجعه می کنید.

ممکن است به شما گفته شود که افت شنوایی خفیف دارید. یا ممکن است متوجه شوید که کاهش شنوایی شما شدیدتر است.

این توصیف “درجه کم شنوایی” نامیده می شود که بر اساس بلندی صدا است. بلندی صداها با واحد دسیبل توصیف می شود. برای ازمایش شنوایی درون اتاقک اکوستیک قرار می گیرید و از شما خواسته می شود با شنیدن صداها پاسخ دهید. کمترین سطح شدتی که قادر به شنیدن آن بوده اید در چند فرکانس به عنوان آستانه شنوایی شما در آن فرکانس ها ثبت می شود.

آستانه شنوایی عادی را بین 0- 25 دسیبل در نظر می گیرند. یعنی افراد طبیعی قادر هستند صداهای 25 دسیبلی را بشنوند. اگر آستانه شنوایی بین 25 تا 40 دسیبل قرار گرفت، به آن افت خفیف می گویند. هرچقدر آستانه شنوایی بالاتر باشد، مشکلاتی که فرد تجربه می کند نیز بیشتر است.

آستانه شنوایی طبیعی برای کودکان را از 0- 15 دسیبل در نظر می گیرند زیرا شنیدن صداها برای رشد مهارت های شنوایی شان مهمتر است.

افرادی که افت شنوایی خفیف دارند، اغلب می گویند در محیط های آرام هنگام صحبت کردن با یک نفر دیگر خوب می شنوند. با این حال هنگامی که آنها در محیط های پر سر و صدا هستند و هنگامی که فرد رو به رو نیست یا در فاصله ای دور از او قرار دارد، چندان خوب نمی شنوند. این افراد اغلب می گویند که می توانند بشنوند اما نمی توانند مکالمات را به وضوح درک کنند.

علت کم شنوایی خفیف چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است کم شنوایی خفیف را ایجاد کرده باشد. برخی از آنها، در صورت تشخیص و درمان سریع، ممکن است منجر به بازگرداندن شنوایی شود.

قرار گرفتن در معرض صدا و افزایش سن دو عامل شایع کم شنوایی خفیف هستند.

تجمع مقدار زیاد جرم گوش. به یاد داشته باشید لطفا گوش پاک کن یا اشیاء دیگر را در مجرای گوش قرار ندهید. آنها می توانند بر جرم گوش تأثیر بگذارند و یا پرده گوش شما را سوراخ کرده و مشکلات بیشتری ایجاد کنند.

عفونت گوش. اگرچه کودکان بیشتر در معرض عفونت گوش هستند اما هنوز هم ممکن است در بزرگسالی رخ دهند. اگر دچار کم شنوایی و گوش درد شدید بخصوص با ترشح و تب هستید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

ناهنجاری های استخوانی در گوش میانی. اگر استخوانچه های کوچک گوش میانی کار خود را به درستی انجام نمی دهند، گوش داخلی شما سیگنال های مورد نیاز برای انتقال صدا به مغز را دریافت نمی کند. این حالت ممکن است در بیماری اتواسکلروز رخ دهد.

سایر موارد مانند بیماری منیر، تومورها و ضربه به سر و… می توانند باعث کاهش شنوایی شود.

تاثیرات این افت شنوایی در مورد کودکان به چه صورت است؟

هرگونه افت شنوایی در کودکان را باید جدی تلقی کرد حتی اگر خفیف باشد زیرا فرزند شما ممکن است مشکلاتی مانند این را تجربه کند:

هنگامی که کلاس درس سر و صدا دارد یا معلم از او دور می شود، ممکن است دچار مشکل شود.

ممکن است فرزند شما در مدرسه از تلاش بیشتر برای گوش دادن خسته شود.

اگر فرزند شما بخش هایی از مکالمه را از دست داده باشد ممکن است به طور نامناسب پاسخ دهد و یا به بی توجهی و تنبل بود متهم شود.

در این گونه موارد بهتر است به معلم در مورد مشکل شنوایی فرزندتان اطلاع دهید. در کلاس نزدیک تخته بنشیند و بتواند معلم را به خوبی ببیند.

آیا می توان از افت شنوایی خفیف جلوگیری کنید؟

آمارها نشان می دهد که کم شنوایی ناشی از سر و صدا، قابل پیشگیری ترین نوع است. انواع مختلفی از دستگاه های محافظ شنوایی در دسترس هستند تا به شما در حفظ شنوایی در برابر نویزهای زیاد کمک کنند از جمله قالب های گوش آماده، قالب های سفارشی و…

اقدام پیشگیرانه دیگری که می توان انجام داد این است که هر زمان که متوجه تغییر شنوایی شدید بلافاصله به دنبال درمان پزشکی باشید. چه برای درمان عفونت گوش و چه برای موارد جدی تر مانند عفونت ویروسی یا حمله خودایمنی به گوش داخلی، مهم است که مراجعه به پزشک را به تاخیر نیندازید. درمان زودهنگام معمولا نتایج بهتری را به دنبال دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *