ترشح گوش (Otorrhea) ممکن است علائمی مانند تب، درد گوش، خارش، سرگیجه، وزوز و کم شنوایی داشته باشد.

مواردی که باید در تاریخچه گیری از بیمار سوال شود:

• مدت زمان علائم
  • وجود تب
  • تاریخچه ضربه به بالاتنه به خصوص از شانه به بالا
  • علائم عفونت ویروسی دستگاه تنفس فوقانی
  • سابقه مسافرت هوایی در چند وقت اخیر
  • کم شنوایی

برخی علل ترشح گوش حاد شامل: (کمتر از 6 هفته طول میکشد)

• اتیت میانی حاد همراه با پارگی پرده تیمپان
  • اتیت میانی مزمن
  • نشت مایع مغزی میانی طی ضربه به سر
  • اتیت خارجی

برخی علل ترشح گوش مزمن شامل:

• سرطان کانال گوش (cancer of ear canal)
  • کلئوستوما
  • اتیت میانی مزمن چرکی
  • جسم خارجی
  • ماستوئیدیت
  •  necrotizing external otitis

معاینه فیزیکی:

معاینه با مرور نشانه های تب شروع میشود. گوش و مناطق اطراف آن ( به ویژه مناطق اطراف گوش و ماستوئید ) برای قرمزی یا ادم بررسی میشود. لاله گوش کشیده و تراگوس فشار داده میشود تا ببینند چه زمانی درد بدتر میشود. کانال گوش با استفاده از اتوسکوپ برای مشاهده ادم یا تورم و یا جسم خارجی بررسی میشود. ترشح یا ادم ممکن است از دیده شدن تمام کانال ممانعت کند.

Red flags:

یافته هایی که نیاز به پیگیری سریع دارند و نگران کننده هستند:

• سابقه ضربه به سر
  • هرگونه اختلال عملکرد عصب کرانیال
  • ادم  گوش یا بافت های اطراف
  • دیابت یا مشکل ایمنی

تشخیص و درمان:

اتیت خارجی:

به عنوان گوش شناگران معروف است و بیشتر در تابستان و به علت کاهش اسیدی بودن کانال گوش به وجود می آید که گوش درد هم به همراه دارد و کانال گوش قرمز و متورم میشود. بسته به مدت زمان عفونت ترشح از گوش میتواند شفاف و یا عفونی باشد. درمانش ساده است و استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی مثل polymixinneomycin مطابق دوز مقابل میباشد: 4 قطره و حداقل در 5 روز.

اتیت میانی چرکی:

یک عفونت گوش میانی میباشد که ترشحات چرکی توسط پارگی پرده تیمپان از گوش خارج میشود، که بیمار ممکن است یک درد شدید که ناگهان با خروج ترشح از گوش بهبود میباد را توصیف کند.

درمان هم شامل آنتی بیوتیک های خوراکی میباشد.

پارگی پرده تیمپان:

پارگی پرده تیمپان ممکن است همراه با ترشح یا بدون آن باشد. پارگی پرده تیمپان همران با ترشح علت ثانویه به عفونت گوش میباشد. اکثر پارگی پرده تیمپان به صورت خود به خودی طی 6 هفته بهیبود پیدا یکند و در طی این مدت باید مراقب باشند تا آب وارد گوششان نشود.

خونریزی از گوش:

هنگامی که خون ریزی از گوش میانی اتفاق میافند احتمالا شکستگی استخوان تمپورال اتفاق افتاده است و باید فرد سریعا به جراح مغز و اعصاب مراجعه کند، در این هنگام کانال گوش را تمیز نکنید تا مانع از ورود باکتری به گوش شوید.