تشخیص میگرن وستیبولار

بیماران مبتلا به میگرن وستیبولار اغلب توسط شنوایی شناسان و درمانگران توانبخشی دهلیزی برای ارزیابی و درمان مشاهده می شوند. این متخصصان پیراپزشکی اغلب برای کمک به پزشک اولیه در تشخیص میگرن وستیبولار مورد نیاز هستند.

تشخیص میگرن وستیبولار

پس از به دست آمدن یک تاریخچه ذهنی اولیه و کامل، از جمله بیان علائم مداوم و اختلال در فعالیت های روزمره، معمولا مجموعه ای از آزمایشات برای تعیین برنامه مراقبت برای درمان بهینه انجام می شود. تعداد زیادی روش برای آزمایش بیماران مبتلا به میگرن وستیبولار وجود دارد و هنوز یک پروتکل آزمایشی بهینه برای این جمعیت تعیین نشده است.

ترکیبی از تست های کامپیوتری شنوایی شناسی و عملکرد دهلیزی معمولا استفاده می شود، از جمله تست های :

• موقعیت با ویدئو اکولوگرافی

• ارزیابی های حرکتی چشمی و VOR (رفلکس دهلیزی- چشمی) با ثبات نگاه و/یا تست حدت بینایی پویا

• تست کانال افقی با VNG (الکترونیستاگموگرافی ویدئویی)، با تست کالریک یا صندلی چرخشی

• ادیوگرام و ABR (تست پاسخ شنوایی ساقه مغز)

• ارزیابی تعادل عملکردی و راه رفتن با CDP (پاسچروگرافی پویای کامپیوتری)

• VEMP

نتایج به‌دست‌آمده از چنین آزمایش‌هایی با بیماران میگرن وستیبولار ترکیبی از یافته‌ها را نشان می‌دهد که هم به فرآیندهای مرکزی و هم به عملکرد دهلیزی محیطی مربوط می‌شوند.

یکی از اجزای مهم ارزیابی، مستندات قابل اعتماد از میزان محدودیت ظرفیت های عملکردی روزانه است.

تعدادی پرسشنامه و فهرست برای این منظور به کار گرفته شده است، از جمله پرسشنامه سرگیجه جاکوبسن، شاخص راه رفتن پویا، مقیاس اعتماد به تعادل خاص فعالیت ها، آزمون زمان بندی شده و غیره.

از آنجایی که اکثر افرادی که به میگرن دهلیزی مبتلا هستند، علائم دهلیزی و سردردهای همزمان را ندارند، شروع سرگیجه به خودی خود ممکن است تشخیص را دشوار کند.

سایر ملاحظات تشخیصی که می تواند مشابه میگرن دهلیزی باشد عبارتند از:

• سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم (BPPV)

• بیماری منییر

• حمله ایسکمیک گذرا (TIA)