جراحی ماستوئیدکتومی

جراحی ماستوئیدکتومی از مجموعه جراحی‌هایی است که توسط جراح متخصص گوش حلق و بینی انجام می‌شود.
ماستوئیدیت شایع‌ترین التهاب گوش میانی است.
در واقع به گسترش عفونت از فضای گوش میانی به سیستم هوایی استخوان گیجگاهی ماستوئیدیت گفته می‌شود.
بر خلاف التهاب مخاطی که همواره با اوتیت میانی همراهی می‌کند، گسترش عفونت موجب تحلیل رفتن بافت استخوان می‌شود.
ماستوئیدیت زمانی ظاهر می‌شود که تغییری در جریان پیشرفت و بهبود اوتیت مدیای حاد رخ دهد.

از تظاهرات بالینی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. ترشح از گوش

2. حساس شدن فرد به فشار روی ماستوئید

3. تورم پشت گوش همراه با یک گوش برآمده

زمان جراحی ماستوئیدکتومی

وقتی التهاب به ساختارهای استخوانی تعرض می‌کند، نباید انتظار داشت که بتوان آن را با تجویز آنتی بیوتیک ریشه کن کرد.
با توجه به خون رسانی ضعیف به بافت استخوانی غیر ممکن است که بتوان سطح مطلوبی از آنتی‌بیوتیک را در این بافت‌ها حفظ کرد.
در نتیجه راهکار مناسب جهت بهبود وضعیت فرد مبتلا به بیماری استفاده از راهکار جراحی می‌باشد.

در جراحی ماستوئیدکتومی بافت درگیر شده که در استخوان ماستوئید به وجود آمده است از طریق یک برش در قسمت خلفی گوش کاملاً برداشته می‌گردد.
در این جراحی یک ارتباط وسیع بین آنتروم ماستوئید و حفره ماستوئید و فضای گوش میانی ایجاد می‌شود.

تراش دادن استخوان به منظور برداشتن همه قسمت‌های استخوانی درگیر بسیار مهم است.
این تراش باید با دقت بالا و ظرافت زیادی انجام شود بصورتی که در انتهای عمل جراحی هیچ گونه بافت آسیب دیده‌ای باقی نماند.

پس از جراحی طبق نظر پزشک جراح گوش حلق و بینی نیاز به یکسری مراقبت وجود دارد که رعایت این نکات جهت بهینه‌سازی نتیجه عمل بسیار مهم و ضروری می‌باشد.