جراحی کلستئاتوم از مجموعه جراحی‌هایی است که که با توجه به ماهیت بیماری کلستئاتوم، جهت بهبود وضعیت بیمار توسط جراح متخصص گوش حلق و بینی انجام می‌شود.

کلستئاتوم

کلستئاتوم یک رشد پوستی است که در درون فضای گوش میانی رخ می‌دهد.
این ضایعه معمولاً به دلیل عفونت مکرر رخ می‌دهد که موجب رشد رو به داخل پوست پرده گوش گردیده است.

کلستئاتوم‌ها اغلب به شکل یک کیست می‌باشند که موجب ریزش لایه‌هایی از پوست قدیمی می‌شوند.

کلستئاتوم معمولاً همراه با اتوره بدبو می‌باشد که درد ندارد.

در صورتی که کلستئاتوم همراه با ترشح باشد این ترشح همیشه چرکی خواهد بود.
همچنین احتمال وجود کم‌شنوایی پیشرونده همراه با سرگیجه در بیماران مبتلا به کلستئاتوم وجود دارد.
احساس فشار یا سردردهای مبهم نیز ممکن است در این بیماران وجود داشته باشد.

جهت درمان کلستئاتوم معمولاً دو راه درمانی در پیش گرفته می‌شود:

• دارو درمانی
  • جراحی

با توجه به ماهیت بیماری کلستئاتوم، انجام جراحی جهت بهبود وضعیت بیمار گزینه اصلی در پروسه درمان است.

جراحی کلستئاتوم

عمل جراحی کلستئاتوم توسط جراح متخصص گوش حلق و بینی انجام می‌شود و این عمل شامل دو بخش است:

بخش اول که برداشتن و برطرف کردن التهاب ناشی از این بیماری است.
در طی بخش اول پزشک جراح سعی می‌کند تا تمامی التهاب ناشی از بیماری را به صورت کامل بردارد.

بخش دوم این عمل جراحی در واقع شامل اقدامی ترمیمی می‌باشد. چرا که بیماری کلستئاتوم فضای گوش میانی و استخوانچه های گوش را درگیر می‌کند.

در نتیجه پزشک جراح پس از برطرف کردن التهاب ناشی از این بیماری باید با توجه به وضعیت استخوانچه‌ها یک عمل ترمیمی نیز انجام دهد که در صورت نیاز ممکن است از پروتز مناسب استفاده کند.

پس از جراحی طبق نظر پزشک جراح گوش حلق و بینی نیاز به یکسری مراقبت وجود دارد که رعایت این نکات جهت بهینه‌سازی نتیجه عمل بسیار مهم و ضروری می‌باشد.