جرم گوش و وزوز

جرم گوش برای تمیز و عاری نگه داشتن گوش از عفونت یا بیماری های دیگر ضروری است. جرم گوش زیاد می تواند مشکلات خاص خود را ایجاد کند. گاهی اوقات اگر بدون درمان باقی بماند، جرم گوش بیش از حد می تواند فشرده شود که بر شنوایی ما تأثیر می گذارد. در واقع ، برخی از افراد با جرم گوش بیش از حد متوجه وزوز در گوش می شوند.

ارتباط بین جرم گوش و وزوز گوش

می دانیم که تجمع بیش از حد جرم می تواند منجر به صدای زنگ یا به اصطلاح وزوز گوش شود. اما دقیقا چه چیزی باعث این علامت می شود؟ فشار ناشی از جرم که بر سلول های عصبی گوش میانی و داخلی شما وارد می شود عامل وزوز است. مغز شما سیگنال های این اعصاب برانگیخته را به عنوان سر و صدا می خواند. این همان چیزی است که باعث وزوز گوش می شود.

تجمع جرم گوش می تواند منجر به علائم متعددی از جمله وزوز گوش شود. این علامت در کنار احساس پری در گوش، ناراحتی یا حتی سرگیجه، همه نشانه هایی است که نشان می دهد ممکن است بر جرم گوش فشرده داشته باشید و نیاز به درمان دارد.

اگر احساس می کنید که شنوایی شما ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد، آزمایش شنوایی بدهید.

آیا وزوز گوش بعد از برداشتن جرم گوش از بین می رود؟

اگر وزوز گوش شما به واسطه جرم گوش فشرده ایجاد شده است، بله. حذف مشکل جرم گوش باید مشکل وزوز را برطرف کند. اما وزوز گوش یک مشکل کاملا شایع است. می تواند ناشی از تعدادی از موارد باشد مانند؛ کاهش شنوایی، بخشی از بیماری ها، داروها و حتی استرس یا اضطراب.

اگر علائم دیگری در ارتباط با جمع شدن جرم گوش دارید و وزوز گوش شما در همان زمان شروع شده است، احتمال بیشتری وجود دارد که وزوز گوش شما مربوط به جرم گوش باشد.

مهم است که خودتان سعی نکنید جرم فشرده را جدا کنید. این کار می تواند به داخل گوش شما آسیب برساند. جدا از درد، تلاش برای تمیز کردن یا شستن گوش های خود می تواند منجر به آسیب بیشتر و آسیب احتمالی به پرده گوش شود.

آیا وزوز گوش بعد از برداشتن جرم گوش بدتر می شود؟

در تعداد کمی از افراد پس از درمان موفقیت آمیز جرم گوش فشرده، وزوز گوش افزایش می یابد. این رویداد به سادگی به دلیل عبور بیشتر صدا از طریق مجرای گوش پس از رفع انسداد است اما افزایش حساسیت و وزوز گوش باید خود به خود و به سرعت برطرف شود.

گاه به گاه گزارش می شود که علائم وزوز گوش بعد از برداشتن جرم گوش بدتر می شود. ما همیشه از استفاده از درمان های خانگی برای برداشتن جرم گوش را توصیه نمی کنیم. اگر درمان ضعیف انجام شود می تواند گوش و اجزاء ظریف آن را بیشتر تحریک کند که ممکن است علائم فرد را بدتر سازد. به همین دلیل بهتر است به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. این افراد میتوانند این کار را با خیال راحت انجام دهد.

اگر جرم گوش زیادی دارم باید چه کاری انجام دهم؟

بهتر است به محض مشاهده هرگونه تغییر در گوش خود، خواه جرم اضافی گوش یا هرگونه مشکل دیگر مربوط به شنوایی، از مشاوره و درمان تخصصی کمک بگیرید. اگر فکر می کنید که جرم گوش بیش از حد دارید. اگر جرم گوش برای شما مشکل ایجاد می کند، می توانید به مطب متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و از خدمات حذف جرم گوش استفاده کنید.