درمان سرگیجه و بی حالی

درمان سرگیجه و بی حالی؛ ضعف و بی حالی به طور کلی به از دست دادن قدرت عضلانی اشاره دارد و می تواند در یک قسمت از بدن یا در سراسر بدن تجربه شود. هنگامی که دچار سرگیجه و ضعف می شوید ممکن است تهوع و استفراغ، احساس عدم تعادل، عرق سرد و غش را نیز داشته باشید.

سرگیجه و بی حالی می تواند علامت یک بیماری بالقوه تهدید کننده زندگی مانند سکته مغزی باشد. اگر ضعف ناگهانی، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در یک طرف صورت یا بدن همراه با سرگیجه دارید، باید با اورژانس تماس بگیرید. در صورت بروز سرگیجه و ضعف همراه علائم زیر باید با اورژانس تماس بگیرید:

·        درد قفسه سینه، گردن یا شانه

·        گیجی

·        سردرد شدید

·        تغییرات بینایی از جمله تاری دید

·        مشکل در تنفس، صحبت کردن یا بلعیدن

·        از دست دادن هوشیاری

·        تشنج

علل احتمالی سرگیجه همراه با بی حالی

سرگیجه زمانی اتفاق می افتد که خون به سرعت به مغز نمی رسد یا اکسیژن کافی در خون شما وجود ندارد. علل شایع سرگیجه عبارتند از: کاهش قند خون، تغییر ارتفاع، نارسایی قلبی، کم آبی بدن و برخی از داروها.

ضعف و بی حالی می تواند ناشی از آسیب یا التهاب باشد اما ترکیب سرگیجه و ضعف ممکن است شرایط جدی تری باشد که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. ضعف ناگهانی و علائم یک طرفه (با یا بدون سرگیجه) یکی از علائم سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA یا سکته مغزی خفیف) است. ضعف تدریجی می تواند نشانه آسیب عصبی یا بیماری های عصبی مانند ام اس یا پارکینسون باشد.

سایر علل ضعف و سرگیجه و عدم تعادل ممکن است شامل بیماری های تیروئید، میگرن، مصرف الکل یا مواد مخدر، حمله پانیک و عفونت مغز یا نخاع باشد.

تاریخچه گیری، تست های تشخیصی از جمله ارزیابی های نورولوژیک، تست خون و قلب مورد نیاز است. زمانیکه علت سرگیجه و بی حالی مشخص شد، راهکار درمان نیز تعیین خواهد شد.

درمان سرگیجه و بی حالی

خودتان می توانید اقدامات زیر را برای کاهش سرگیجه انجام دهید:

• دراز بکشید تا سرگیجه از بین برود، سپس به آرامی بلند شوید.
  • به آرامی و با دقت حرکت کنید.
  • استراحت کافی داشته باشید.
  • مایعات زیاد به ویژه آب بنوشید.
  • از مصرف قهوه، سیگار، الکل و مواد مخدر اجتناب کنید.