سرگیجه یعنی حس کنید شما یا محیط اطراف تان در حال حرکت یا چرخش است. با گیجی تفاوت دارد زیرا سرگیجه توهم حرکت را توصیف می کند. هنگامی که احساس می کنید خودتان در حال حرکت هستید، به آن سرگیجه ذهنی گفته می شود و تصور اینکه محیط اطراف شما در حال حرکت است، سرگیجه عینی نامیده می شود. برخلاف گیجی یا سرگیجه غیر اختصاصی، سرگیجه حقیقی علل نسبتا کمی دارد.

سرگیجه می تواند چند ثانیه، چند دقیقه، چند ساعت یا حتی چند روز طول بکشد. به طور کلی یک سرگیجه معمولا فقط چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد. سرگیجه یک بیماری نیست بلکه نشانه ی یک بیماری است. شناسایی علت زمینه ای سرگیجه می تواند به شما و پزشک شما در یافتن درمانی کمک کند که از وقوع آن جلوگیری می کند.

سرگیجه با حس گیجی متفاوت است. این به این دلیل است که احساسات ناشی از سرگیجه باعث می شود احساس کنید محیط اطراف یا خود شما در حال حرکت هستید. حملات سرگیجه ممکن است بیایند و بروند و باعث ایجاد حسی ناگهانی و شدید شوند. آنها همچنین می توانند فوق العاده خفیف یا مزمن باشند و برای مدت زمان طولانی تری دوام بیاورند.

چه عواملی که بر طول مدت سرگیجه تأثیر می گذارد؟

علت سرگیجه شما نقش مهمی در طول مدت علائم شما دارد. سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم از جمله مواردی است که معمولا سرگیجه کوتاه مدت دارد. طول مدت سرگیجه در آن نیز یک دقیقه یا کمتر خواهد بود.

• بیماری منیر دیگر عامل بروز سرگیجه است و مدت زمان بیشتری دارد یعنی سرگیجه ناشی از آن بین چند ساعت یا حتی چند روز دوام خواهد داشت.
  • التهاب و عفونت گوش داخلی نیز می تواند عامل سرگیجه باشد. ممکن است سرگیجه فرد تا بهبود التهاب تداوم داشته باشد. اگر احتمال چنین مشکلی وجود داشته باشد، می بایست درمان های مربوطه را برای کنترل سرگیجه انجام داد.
  • سکته یا ضربه به سر می تواند منجر به بروز سرگیجه طولانی مدت و گاها دائمی شود.

اینکه چه مدت سرگیجه و عدم تعادل را تجربه کنید به محل و نوع آسیب بستگی دارد. سرگیجه محیطی معمولا دارای حملات شدید و ناتوان کننده است. اما سرگیجه هایی که منشا مرکزی دارند معمولا شروع طوفانی نخواهند داشت. یعنی نمی توان گفت دقیقا از چه روزی شروع شدند. آن ها به مرور پیشرفت می کنند.

در بسیاری از موارد می توان با توجه به مدت زمان سرگیجه، به عامل احتمالی بروز آن پی برد. بنابراین هنگاهی که سرگیجه خود را به متخصص گوش و حلق و بینی یا شنوایی شناس توضیح می دهید، سعی کنید اطلاعات دقیقی بدهید.