سرگیجه در سالمندان؛ سالمندان دلایل متعددی برای از دست دادن تعادل خود دارند. ماهیچه ها ضعیف تر هستند، ستون فقرات شروع به خم شدن می کند، استخوان ها ممکن است شکننده شوند. مشکلات عروقی، کاهش بینایی، مصرف چندین دارو و سبک زندگی بی تحرک را نیز اضافه کنید. تعجب آور نیست که شکایت از سرگیجه در حدود 70 درصد از افراد 65 سال به بالا وجود دارد.

سرگیجه در سالمندان

وقتی در مورد سرگیجه صحبت می کنید به اختلال گوش داخلی فکر می کنید. اما در افراد مسن می تواند علل زیادی داشته باشد و کمی پیچیده تر است. افت عملکرد ناشی از افزایش سن در سیستم تعادل گوش ها و گردن از علل اصلی سرگیجه در افراد مسن است. متأسفانه افزایش خطر سرگیجه همزمان با کاهش عملکرد تعادل و عضلات رخ می دهد. بنابراین افراد مسن که علائم سرگیجه دارند، بیشتر از افراد جوان در معرض سرگیجه هستند. از آنجا که سرگیجه و افتادن عامل شماره یک بستری شدن در بیمارستان و مرگ تصادفی در افراد مسن است، مهم است که بلافاصله علائم سرگیجه را برطرف کنند.

علت سرگیجه و علائم در سالمندان چیست؟

  • شایع ترین علت سرگیجه در سالمندان، سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم (BPPV) است.
  • دومین علت شایع سرگیجه در افراد مسن، انحطاط پیشرونده ستون فقرات به ویژه در قسمت نخاع گردنی یا گردن است. وقتی گردن شما به دلیل روند طبیعی پیری و/یا به دلیل آرتریت دچار انحطاط می شود، به راحتی حرکت نمی کند. این موضوع می تواند پیام های خطا را در مورد موقعیت سر به مغز ارسال کند. هنگامی که بین آنچه گیرنده های گردن شما می گویند و آنچه بینایی و سیستم تعادل گوش داخلی شما می گویند، ناسازگاری وجود داشته باشد، پیامد آن علائم سرگیجه به ویژه عدم تعادل است که می تواند منجر به زمین خوردن شود.
  • غیرطبیعی بودن فشار خون در افراد مسن شایع است. افت فشار خون پس از ایستادن (یا افت فشار خون وضعیتی) ناشی از فشار خون پایین است. سرگیجه یک علامت اصلی برای این فشار خون پایین است. اگر تا به حال تجربه خیلی سریع بلند شدن و احساس گیجی یا سبکی سر داشته اید، دچار افت فشارخون ارتوستاتیک شده اید. این سرگیجه ها معمولا در عرض چند ثانیه از بین می روند.
  • اضطراب و سایر اختلالات سلامت روان می تواند باعث سرگیجه شود. این امر به ویژه برای افراد مسن مطرح است.اگر نگران از دست دادن تعادل خود باشند ممکن است خطر سرگیجه و زمین خوردن را افزایش دهند.
  • بسیاری از داروها به عنوان عارضه جانبی باعث سرگیجه می شوند. برخی داروهای رایج فشار خون(مهار کننده های ACE ، مسدود کننده های بتا و مسدود کننده های کانال کلسیم) که برای بیماران مسن تجویز می شوند.همچنین اگر چندین دارو مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که هیچگونه تداخل دارویی وجود ندارد تا باعث سرگیجه شما شود.

جلوگیری از سرگیجه در سالمندان :

شاید نتوان به طور کامل از همه موارد سرگیجه جلوگیری کرد. اما برخی از تکنیک ها برای جلوگیری از سرگیجه در افراد مسن وجود دارد. این تکنیک ها شامل موارد زیر میشود.

  • به طور ناگهانی موقعیت سر یا بدن خود را تغییر ندهید. به عنوان مثال به جای اینکه بلافاصله از تخت بلند شوید، قبل از ایستادن یک یا دو دقیقه روی تخت بنشینید.
  • وقتی بلند می شوید، مطمئن شوید چیزی دارید که می توانید به آن تکیه کنید.
  • کم آبی می تواند باعث سرگیجه شود بنابراین مطمئن شوید که همیشه مقدار زیادی آب می نوشید.

افرادی که دچار سرگیجه هستند باید مکانی امن برای نشستن یا در صورت لزوم دراز کشیدن فوری داشته باشند تا زمانیکه سرگیجه برطرف می شود. توصیه می شود هر فردی که در اثر سرگیجه زمین خورده است به پزشک خود مراجعه کند تا بررسی نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *