سرگیجه هنگام بلند شدن

سرگیجه هنگام بلند شدن


یک پدیده شایع است اما نامی نسبتا نا آشنا دارد. افت فشار خون ارتواستاتیک. فقط به این معنی است که وقتی از حالت خوابیده یا نشسته به حالت ایستاده، تغییر وضعیت می دهید فشار خون شما افت می کند. این حالت به این دلیل است که هنگام ایستادن، خون به طور موقت در پاهای شما جمع می شود. مدت زمان اندکی طول می کشد تا بدن با فشار رگ های بزرگ پاها و کمک قلب، این خون را بالا بکشد. سرگیجه ممکن است بعد از خوردن غذا ظاهر شود زیرا هضم غذا جریان خون را تغییر می دهد و ممکن است فشار خون شما را کاهش دهد.

افت فشار خون ارتواستاتیک

افت فشار خون ارتواستاتیک (که به آن افت فشار خون وضعیتی نیز گفته می شود) نوعی فشار خون پایین است که هنگام بلند شدن از حالت نشسته یا دراز کشیده اتفاق می افتد. این افت فشار خون می تواند باعث ایجاد سرگیجه یا سبکی سر شود و حتی ممکن است باعث بیهوش شدن فرد گردد.

این افت فشار خون ممکن است خفیف باشد و کمتر از چند دقیقه طول بکشد. با این حال، طولانی شدن آن می تواند نشانه مشکلات جدی تری باشد. بنابراین اگر در هنگام ایستادن اغلب احساس سبکی سر می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.

افت فشار خون گاه به گاه (حاد) معمولا در اثر اتفاقی واضح مانند کم آبی بدن یا استراحت طولانی مدت در بستر ایجاد می شود و به راحتی قابل درمان است. افت فشار خون مزمن معمولا علامت یک مشکل سلامتی دیگر است، بنابراین درمان متفاوتی دارد.

شایع ترین علامت آن، سبکی سر یا سرگیجه است وقتی که پس از نشستن یا دراز کشیدن، می ایستید. علائم معمولا کمتر از چند دقیقه طول می کشد.

علائم و نشانه های آن عبارتند از:

  • سبکی سر یا سرگیجه هنگام ایستادن
  • تاری دید
  • ضعف
  • غش (سنکوپ)
  • گیجی
  • حالت تهوع

اگر این حالت تکرار شونده است بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. به ویژه اگر هوشیاری خود را از دست می دهید حتی برای چند ثانیه.

وقتی بلند می شوید، جاذبه باعث تجمع خون در پاها و شکم شما می شود. این امر فشار خون را کاهش می دهد زیرا خون کمتری به قلب شما وارد خواهد شد. در این مواقع، پیام هایی به مغز ارسال می گردد و مغز نیز با ارسال دستوری به قلب باعث افزایش سرعت تپش آن می شود تا این کمبود را جبران نماید. کم آبی، مشکلات قلبی، مشکلات هورمونی و عصبی و… می توانند نظم این سیستم را بهم بزنند.

افزایش سن، مصرف برخی داروها، گرمای شدید، بارداری، الکل و… از جمله عوامل خطر برای این نوع سرگیجه هستند.

بروز این نوع سرگیجه و عدم تعادل در افراد به ویژه سالمندان می تواند خطرات بالقوه ای به همراه داشته باشد.

اگر سرگیجه تان ملایم بوده و دفعات تکرارش زیاد نیست، اقدامات زیر به شما کمک خواهد کرد. در غیر این صورت برای تشخیص نوع و علت سرگیجه حتما به متخصص اختلالات تعادل مراجعه نمایید.

داروهای خود را بررسی کنید. شاید پزشک تان بتواند برای بهبود فشار خون، آن ها را تغییر دهد.
مایعات زیاد مصرف نمایید.
آرام بلند شوید.
ورزش کنید.
اگر بعد از غذا خوردن دچار سرگیجه می شوید، مصرف تعداد بیشتر وعده ها اما با حجم کمتر را امتحان کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *