سرگیجه گوش میانی؛ اختلالات تعادلی، طیف وسیعی دارند که باعث علائمی از جمله احساس شناور بودن، چرخش یا حرکت حتی در حالت سکون می شوند. گاهی سرگیجه طبیعی است اما وقتی اختلالات تعادلی باعث بی ثباتی مزمن می شوند، می تواند خطرات قابل توجهی برای سلامت کلی و شیوه زندگی فرد ایجاد کند.
علل متعددی برای سرگیجه مطرح شده است. برخی از این علل به گوش و ساختارهای درگیر در تعادل آن بستگی دارند و برخی دیگر نیز مربوط به بیماریهای دیگری است. گوش داخلی دارای بخشی است که مسئولیت حفظ تعادل بدن و کشف حرکات را بر عهده دارد. هر گونه اختلال در این قسمت می تواند باعث بروز بیماریهای تعادل و حس سرگیجه شود. از طرفی برخی اختلالات خارج از گوش داخلی هم وجود دارند که می توانند عملکرد سیستم تعادلی گوش داخلی را تحت تاثیر قرار دهند.

سرگیجه گوش میانی

برخی از این اختلالات در گوش میانی قرار دارند که می تواند موجب بروز سرگیجه شود. از جمله:

1. ترشحات گوش میانی: گاهی به عنوان اوتیت میانی سروز نیز شناخته می شود. وجود مایع در گوش میانی می تواند باعث ایجاد عدم تعادل و حس چرخش و سرگیجه شود.

2. عفونت گوش میانی: عفونت گوش میانی (اوتیت میانی) می تواند باعث عدم تعادل و سرگیجه چرخشی شود.

تشخیص محل آسیب و نوع سرگیجه برعهده متخصص گوش و حلق و بینی است. گاهی نیاز است که ارزیابی های تعادل و حتی شنوایی را انجام دهید تا به تشخیص دقیق درین باره برسیم. اگر مشخص شود که عفونت گوش میانی وجود دارد، باید آن را درمان نمود.

این عفونت ها به ویژه در کودکان می توانند عاملی برای سرگیجه باشند زیرا کودکان بیش از بزرگسالان مستعد عفونت گوش میانی هستند. در واقع وجود ترشح و مایعات در گوش میانی، تاثیرات نامطلوبی بر سیستم تعادلی گوش داخلی دارند. بروز سرگیجه در کودکان شایع نیست اما اکثر مواردی که دیده می شوند ناشی از همین عفونت های گوش میانی است. در برخی موارد نیز عفونت ها مزمن هستند و باید فکری برای درمان آن ها نمود.

راه حل درمان در اینگونه موارد، استفاده از لوله تهویه است. این لوله کوچک به عنوان راهی برای تخلیه ترشحات و رسیدن هوا به پشت پرده گوش عمل می نماید. یک بریدگی بسیار کوچک در پرده ایجاد شده سپس لوله تهویه را در آن قرار می دهند. این عمل معمولا نیاز به بیهوشی ندارد و تحت بی حسی و توسط متخصص گوش و حلق و بینی انجام می شود.

تحقیقات نشان داده است، تاثیری که عفونت گوش میانی بر سیستم تعادل فرد دارد، پس از جاگذاری لوله تهویه و بهبود شرایط گوش میانی، از بین خواهد رفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *