سرگیجه

سرگیجه یک احساس عدم تعادل است. اگر سرگیجه دارید ممکن است احساس کنید در حال چرخش هستید یا جهان اطراف شما در حال چرخش است.

سرگیجه اغلب به دلیل وجود مشکلی در گوش داخلی ایجاد می شود.

علائم سرگیجه

معمولا سرگیجه با تغییر وضعیت و حرکت سر ایجاد می شود. افراد مبتلا به سرگیجه به طور معمول آن را به اینن صورت توصیف می کنند:

• حالت چرخش
  • کج شدن
  • تاب خوردن
  • شناور بودن
  • نامتعادل بودن
  • به یک جهت کشیده شدن

علائم دیگری که ممکن است با سرگیجه همراه شوند عبارتند از احساس تهوع، استفراغ، حرکات غیرطبیعی یا تکان های چشم (نیستاگموس)، سردرد، تعریق،وزوز گوش یا کاهش شنوایی.

علائم ممکن است چند دقیقه تا چند ساعت یا بیشتر طول بکشد و ممکن است دوره ای باشد یعنی بیاید و برود.

برخی مواقع، سرگیجه به طور خودبخودی بهبود می یابد. با این حال گاهی نیز تکرار شده و نیاز به بررسی و درمان دارد.

اگر دوبینی، افت شنوایی، اختلال در تکلم یا ضعف در دست و بی حسی به همراه سرگیجه تان داشتید باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگر علت سرگیجه به درستی تشخیص داده شود، می توان درمان مناسب آن را انتخاب نمود. این درمان ها شامل توانبخشی تعادل و مانورهای مربوط به آن، درمان دارویی و جراحی در برخی موارد است.

برای تشخیص اینکه چه عاملی باعث بروز سرگیجه شده است و درمان مناسب چیست، باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نموده و انجام تست های تخصصی مربوط به سرگیجه ضروری است. این ارزیابی ها توسط شنوایی شناسانی انجام می شود که در تشخیص و درمان اختلالات تعادل تبحر دارند. پزشک سوالات ساده اس از شما خواهد پرسید تا بفهمد علت احتمالی سرگیجه تان چیست.

مواردی وجود دارد که می توانید برای تسکین علائم سرگیجه در هنگام بروز و کاهش تعداد حملات انجام دهید:

• در یک اتاق آرام و تاریک دراز بکشید تا احساس چرخش کاهش یابد
  • سر خود را با دقت و به آرامی در طول فعالیت های روزانه حرکت دهید
  • هنگامی که احساس سرگیجه می کنید، بلافاصله بنشینید
  • اگر شب بیدار می شوید، چراغ ها را روشن کنید
  • اگر احتمال زمین خوردن وجود دارد، از عصا یا وسیله کمکی استفاده کنید
  • سر خود را کمی بالا بیاورید (با 2 بالش یا بیشتر بخوابید)
  • به آرامی از رختخواب خارج شوید و قبل از بلند شدن، مدتی روی لبه تخت بنشینید
  • سعی کنید آرام باشید (اضطراب می تواند سرگیجه را بدتر کند)
  • برای برداشتن وسایل از زمین خم نشوید (در عوض چمباتمه بزنید تا خود را پایین بیاورید)
  • گردن خود را دراز نکنید (به عنوان مثال برای دیدن یک قفسه بلند یا برداشتن وسایل از کابینت های بالایی)
  • سعی کنید تا برطرف شدن علت سرگیجه، رانندگی نکنید.