سمعک

کم‌شنوایی ناگهانی (سکته‌ی گوش) همانطور که از اسمش پیداست این نوع از کم‌شنوایی به صورت ناگهانی طی چند ساعت تا چند روز اتفاق می‌افتد.
این بیماری گوش داخلی را درگیر می‌کند. میزان کم‌شنوایی ناشی از آسیب بر حسب ریسک فاکتورهای مختلف متفاوت خواهد بود.

سکته‌ی گوش یا کم‌شنوایی ناگهانی   بصورت ناگهانی و طی چند ساعت رخ می‌دهد.
سکته‌ی گوش یا کم‌شنوایی ناگهانی بصورت ناگهانی و طی چند ساعت رخ می‌دهد.

علائم سکته‌ی گوش

علائم اولیه‌ی این بیماری شامل:
احساس فشار گوش
وزوز
احساس کم‌شنوایی

سکنه‌ی گوش معمولاً به صورت یک طرفه بروز پیدا می‌کند امّا امکان بروز دو طرفه‌ی آن هم وجود دارد.
در صورت بروز علائم این بیماری سریعاً به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.
در درمان بیماری سکته‌ی گوش “زمان” حرف اول را می‌زند. روند تشخیص سریع این بیماری بسیار حائز اهمیت است.
هر قدر این علائم توسط پزشک متخصص و ادیولوژیست زودتر تشخیص داده شوند پیش اگهی بهتری خواهد داشت و از روش‌های درمانی مختلفی می‌توان استفاده کرد و احتمال بهبود علائم ناشی از این بیماری بیشتر خواهد بود.
پزشک متخصص گوش و حلق و بینی در صورت وجود علائم به منظور بررسی وضعیت شنوایی ارجاع به ادیولوژیست را انجام داده و در صورت تأیید تشخیص روند درمانی به سرعت شروع خواهد شد.

علّت بیماری سکته‌ی گوش

علّت بیماری سکته‌ی گوش هنوز مشخص نیست. امّا ریسک فاکتورهایی مثل استرس و عوامل محیطی می‌توانند زمینه‌های این بیماری را فراهم کنند.
طبق تحقیقات در بیشتر موارد جریان خون گوش داخلی آسیب دیده یا دچار اختلال می‌شود.
درمان این بیماری معمولاً شامل مواردی است که به جریان خون گوش داخلی کمک کند.

درمان بیماری سکته‌ی گوش

در صورت مراجعه‌ی به موقع مریض، خط اولیه‌ی درمان معمولاً تجویز کورتون توسط پزشک متخصص گوش و حلق و بینی خواهد بود.
این مورد می‌تواند به صورت تزریقی یا خوراکی انجام شود.
  از این طریق جریان خون گوش داخلی بهبود پیدا کرده و احتمال بازگشت شنوایی وجود دارد.

اثرات این بیماری

اثرات سکته‌ی گوش می‌تواند از ملایم تا شدید باشد و ممکن است این اثرات دائمی شود.
معمولاً همراه با وزوز گوش خواهد بود.
می‌تواند منجر به آسیب دائمی به سلول‌های مویی شود که این مورد باعث کم‌شنوایی خواهد شد.
در این شرایط استفاده از سمعک پیشنهاد می‌شود که کم‌شنوایی جبران شده و صدای وزوز هم از طریق برنامه‌های سمعک با استفاده از روش‌های مخصوص یا ارائه‌ی انواع نویزها پوشش داده شود.