سکته گوش چیست ؟

کم شنوایی ناگهانی حسی عصبی که به عنوان سکته گوش هم شناخته می شود، یک کاهش شنوایی غیرقابل توضیح و سریع است که به یکباره یا طی چند روز انجام می شود.

سکته گوش به این دلیل اتفاق می افتد که مشکلی در اندام های حسی گوش داخلی وجود دارد.

ناشنوایی ناگهانی اغلب تنها یک گوش را تحت تاثیر قرار می دهد. افراد مبتلا به سکته گوش اغلب هنگام صبح که از خواب بیدار می شوند، متوجه کاهش شنوایی می شوند. دیگران برای اولین بار هنگامی که سعی می کنند از گوش ناشنوا استفاده کنند، مانند زمانی که از تلفن استفاده می کنند، متوجه آن می شوند.

با این حال، برخی دیگر دقیقا قبل از ناپدید شدن شنوایی متوجه یک صدای “پاپ” بلند و هشداردهنده می شوند.

سکته گوش چیست ؟

افراد مبتلا به ناشنوایی ناگهانی (سکته گوش) ممکن است متوجه یک یا چند مورد از این علائم شوند:

احساس پری گوش، سرگیجه، و/یا صدای زنگ در گوش مانند وزوز گوش. گاهی اوقات، افراد مبتلا به سکته گوش مراجعه به پزشک را به تعویق می اندازند زیرا فکر می کنند کم شنوایی آنها به دلیل آلرژی، عفونت سینوسی، مسدود شدن مجرای گوش با جرم گوش یا سایر بیماری های رایج است.

با این حال، باید علائم ناشنوایی ناگهانی را یک اورژانس پزشکی در نظر بگیرید و فورا به پزشک مراجعه کنید.

اگرچه حدود نیمی از افراد مبتلا به سکته گوش معمولا در عرض یک تا دو هفته پس از شروع به طور خود به خود بخشی یا تمام شنوایی خود را دوباره بدست می اورند، تاخیر در تشخیص و درمان (در صورت لزوم) می تواند اثربخشی درمان را کاهش دهد.

سکته گوش می تواند در هر سنی رخ دهد اما معمولا در اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 ایجاد می گردد.

عوامل متعددی می توانند این مشکل را ایجاد کنند با اینحال اغلب علت آن ناشناخته باقی می ماند.