علت سرگیجه ناگهانی چیست؟

علت سرگیجه ناگهانی چیست؟


علت سرگیجه ناگهانی چیست؟ ممکن است سرگیجه ناگهانی را تجربه کرده باشید. این موقعیت می تواند بسیار ناخوشایند باشد مخصوصا اگر سرگیجه شدید بوده و همراه با حالت تهوع یا استفراغ رخ داده باشد. به هر حال اولین احتمالی که در مورد علت سرگیجه داده می شود این است که مشکلی در سیستم تعادل گوش داخلی فرد ایجاد شده باشد. مغز فرد همیشه در حال دریافت اطلاعات مربوط به تعادل از گوش داخلی است. هر زمان که این اطلاعات با اطلاعات حسی دیگر در بدن هم خوانی نداشته باشد، حس سرگیجه ایجاد می گردد.

در اینجا به برخی علل شایع سرگیجه ناگهانی به طور مختصر اشاره خواهیم کرد:

سرگیجه حمله ای وضعیتی خوش خیم که سرگیجه شدید و ناگهانی ایجاد می کند. حس چرخش وجود دارد و اگر شدید باشد همراه با تهوع و استفراغ خواهد بود. با تغییر موقعیت سر رخ داده و کمتر از یک دقیقه طول می کشد.

بیماری منیر که مشخصه آن شامل چند علامت است: حس پری گوش، وزوز، کم شنوایی و سرگیجه. شروع سرگیجه می تواند ناگهانی باشد یا پس از وزوز یا گرفتگی گوش رخ دهد. معمولا فاصله بین حملات طولانی است.

لابیرنتیت و نوریت که هر دو با عفونت گوش داخلی ایجاد می شوند. در هر دو سرگیجه ناگهانی است. تهوع و استفراغ و مشکل تعادل بروز می نماید. اگر فرد لابیرنتیت داشته باشد ممکن است شاهد افت شنوایی و وزوز نیز باشیم. عمدتا ویروس را عامل بروز آن ها می دانند گرچه در اغلب موارد علت آن مشخص نیست.

میگرن وستیبولار که فرد درین حالت، حمله میگرن را به همراه علائم سرگیجه تجربه می نماید. ممکن است تهوع، استفراغ، حساسیت به نور یا صدا نیز داشته باشد. مدت علائم از چند دقیقه تا چند روز متغییر است. ممکن است استرس، خستگی یا برخی غذاها باعث ایجاد آن شوند.

افت فشار خون ارتواستاتیک یعنی افت فشار خون فرد زمانیکه ناگهان تغییر وضعیت داده است مثلا زمانیکه بلند می شود. برخی هیچ علامت دیگری ندارند اما برخی از افراد احساس گیجی و سبکی سر می کنند. تهوع، سردرد و حتی غش کردن ممکن است بروز نماید.

سکته خفیف زمانی است که برای چند دقیقه، خون به بخشی از مغز نمی رسد. معمولا عارضه طولانی مدتی ایجاد نمیکند اما یک علامت هشدار دهنده است. ضعف، بی حسی، مشکل تکلم، سردرد، گیجی و… از دیگر علائم آن است.

سایر عوامل مانند افت قند خون، مشکلات گردش خون، آنمی، گرمازدگی، اضطراب و عوارض دارویی نیز می توانند در بروز سرگیجه ناگهانی دخیل باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *