علت سرگیجه هنگام بستن چشم

علت سرگیجه هنگام بستن چشم


سرگیجه هنگام بستن چشم؛ سرگیجه شرایطی است که در آن احساس عدم تعادل می کنید. انگار شما یا محیط اطرافیان تان در حال حرکت، چرخش یا تاب خوردن است. این حالت می تواند منجر به تهوع و ناتوانی شود. سرگیجه بیشتر در افراد مسن شایع است اما می تواند هر دو جنس را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است شرایط موقتی یا دائمی باشد. سرگیجه به ویژه هنگامی مشکل ایجاد می کند که در حین انجام وظایفی مانند رانندگی یا کار بروز کند.

سرگیجه و عدم تعادل اولین علامت اختلال تعادل است. اگر در طول سرگیجه، چشمان خود را ببندید، احساس می کنید در حال چرخش یا افتادن هستید. سرگیجه شدید می تواند باعث استفراغ شود و شما را از راه رفتن باز دارد.

دلایل اصلی سرگیجه شامل موارد زیر است.

  • سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم
  • ضربه به سر
  • نوریت وستیبولار
  • بیماری منیر

درمان مناسب می تواند عود بیماری را کاهش داده و پیشرفت بیماری را کند نماید. علائم و تجربه شخصی خود را به عنوان راهی برای کمک به ارزیابی و تشخیص علت اختلال در نظر داشته باشید.

سرگیجه هنگام بستن چشم

سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم نوعی اختلال در سیستم تعادل گوش داخلی است. این سرگیجه به شناور بودن آزادانه ذرات ریز کربنات کلسیم مربوط است. این ذرات به طور طبیعی در گوش وجود دارند اما به دلایلی از جای خود کنده میشوند. این ذرات کنده شده به قسمتی میروند که نباید در آنجا باشند. جابجایی و حرکات خاص سر می تواند باعث حرکت این ذرات شده و سرگیجه ایجاد نماید.

بسیاری از متخصصان توصیه می کنند که به پشت بخوابید. در این حالت کریستال های مجرای گوش شما کمتر دچار جابجایی میشود. بنابراین باعث حمله سرگیجه می شوند. اگر قرار است در نیمه های شب بیدار شوید هیچگونه حرکت ناگهانی با سر یا گردن نداشته و به آرامی بلند شوید.

بسیاری از بیماری ها می توانند باعث سرگیجه شوند. به ویژه بیماری هایی که شامل گردش خون ضعیف و فشار خون پایین می شوند. اولین قدم برای تشخیص، یک معاینه کامل پزشکی از جمله آزمایش میزان اکسیژن و قند خون است.

ادیومتری، یک آزمایش کامل از توانایی های مختلف شنوایی است. الکترونیستاگموگرافی، دستگاهی است که حرکات چشم را در شرایط مختلف اندازه گیری می کند. انجام و تفسیر نتایج این آزمون ها توسط شنوایی شناسان صورت می گیرد. این افراد متخصص اختلالات شنوایی و تعادل هستند.

7 دیدگاه

  • سلام،من فردی هستم که مدام تو اتوبوس هستم و توی راه هستم،ولی جدیدا دچار یه مشکل شدم،وقتی تو اتوبوس هستم و چشمام بازه هیچ مشکلی ندارم ولی وقتی چشمام رو موقعی که هوشیارم میبندم سرم گیج میره و احساس معلق بودن دارم و یهو وحشت برم میداره،دلیلش چی میتونه باشه؟

    • سلام
      برای تشخیص دقیق نیاز هست آزمون سیستم تعادل انجام بشه در صورت امکان تشریف بیارین کلینیک آزمون سیستم تعادل انجام بشه براتون،ممکن هست مبتلا به بیماری حرکت باشین
      با ارزیابی تعادل میشه دقیق تر نظر داد و درمان مناسب رو بهتون ارائه کرد.

    • معمولا این حالت در افرادی رخ میدهد که مبتلا به بیماری حرکت (motion sickness)هستند.
      البته با توجه به اینکه طیف بیماریهایی که ممکن است باعث سرگیجه شوند زیاد است ،توصیه میکنیم در صورت امکان به کلینیک شنوایی مراجعه فرمایید تا ارزیابی های تعادل کامل برای شما انجام شود و بصورت قطعی تشخیص انجام شود و سپس راهکار درمانی مناسب به شما ارائه گردد.

    • سلام وقتی چشمهامومیبندم صدایی مدام توی سرم کموزیادمیشه ونمیتونم بخوابم دلیلش چیه؟ممنون

      • وزوز گوش یا تینیتوس یکی از بیماری های شایع گوش است. اگر در سکوت و عمدتا هنگام خواب صدایی در گوش خود احساس میکنید اولین قدم بررسی سیستم شنوایی است، معمولا شروع کم شنوایی با احساس صدا در سکوت آغاز می شود

  • سلام من چن وقتی هست که وقتی میخوام بخوابم تا چشم هیم رو میبندم سرگیچه میگیرم علت سرگیچه چی هست
    ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

    • اگر با تغییر حالت سر هنگام دراز کشیدن دچار سرگیجه می شوید احتمالا به نوعی از سرگیجه ای با منشا گوش به نام bppv مبتلا شده اید
      جهت اطلاعات بیشتر مقاله ی مربوط به سرگیجه ی وضعیتی خوش خیم مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *