علت وزوز گوش

علت وزوز گوش


وزوز گوش یعنی صدایی در سر بدون وجود منبع خارجی. برای بسیاری از افراد، این یک صدای زنگ است در حالی که برای دیگران، سوت، جیغ زدن، خش خش، زمزمه و غرش است. ممکن است به نظر برسد که صدا از یک گوش یا هر دو، از داخل سر یا از راه دور می آید. ممکن است ثابت یا متناوب، مداوم یا ضربان دار باشد.

تقریبا همه پس از قرار گرفتن در معرض صداهای بسیار بلند، مدت کوتاهی دچار وزوز گوش شده اند. به عنوان مثال حضور در یک کنسرت با صدای بلند می تواند باعث وزوز گوش کوتاه مدت شود. برخی از داروها (به ویژه آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی که در دوزهای بالا مصرف می شوند) می توانند باعث وزوز گوش شوند که در صورت قطع دارو از بین می رود. هنگامی که بیش از شش ماه طول می کشد به عنوان وزوز گوش مزمن شناخته می شو. این حالت به ویژه در افراد بالای 55 سال شایع است و به شدت با کاهش شنوایی همراه است. بسیاری از مردم نگران این هستند که وزوز گوش نشانه این است که آنها ناشنوا هستند یا مشکل پزشکی جدی دیگری دارند اما به ندرت این چنین است.

علت وزوز گوش

اکثر افرادی که برای وزوز گوش از پزشک کمک می گیرند آن را به عنوان یک صدای ذهنی و ثابت مانند زنگ مداوم در گوش ها تجربه می کنند و اکثر آنها تا حدی دچار کم شنوایی هستند. مواردی که باعث کاهش شنوایی (و وزوز گوش) می شوند شامل صدای بلند، داروهایی که به اعصاب گوش آسیب می رسانند (داروهای اتوتوکسیک)، جرم گوش فشرده، مشکلات گوش میانی (مانند عفونت ها و تومورهای عروقی) و افزایش سن است. وزوز گوش همچنین می تواند یکی از علائم بیماری منیر و اختلال در مکانیسم تعادل در گوش داخلی باشد.

علت وزوز گوش می تواند در هر نقطه ای از مسیر شنوایی ایجاد شود، از گوش خارجی و گوش میانی و داخلی گرفته تا قشر شنوایی مغز. یکی از شایع ترین علل وزوز گوش آسیب به سلول های موی حلزون گوش است. این سلول ها به تبدیل امواج صوتی به سیگنال های عصبی کمک می کنند. اگر مسیرها یا مدارهای شنوایی در مغز سیگنالهایی را که از حلزون انتظار دارند دریافت نکنند، مغز به تولید سیگنال های عصبی غیرطبیعی برای جبران ورودی از دست رفته می پردازد که به صورت وزوز درک خواهند شد.

بیشتر وزوز گوش “حسی عصبی” است به این معنی که به دلیل از دست دادن شنوایی در حلزون حلزون یا عصب حلزون است. اما وزوز گوش ممکن است از جاهای دیگر سرچشمه بگیرد. بدن ما به طور معمول صداهایی تولید می کند (اصطلاحاً صداهای جسمانی نامیده می شود) که معمولاً به دلیل گوش دادن به صداهای خارجی متوجه آنها نمی شویم. هر چیزی که مانع شنوایی عادی شود می تواند صداهای جسمانی را به ما جلب کند. به عنوان مثال ، هنگامی که جرم گوش گوش بیرونی را مسدود می کند ، ممکن است سر و صدا ایجاد شود.

برخی از داروهایی که می توانند علت وزوز گوش باشند یا آن را بدتر کنند:

  • آسپرین و سایر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی از جمله ایبوپروفن و ناپروکسن
  • برخی آنتی بیوتیک ها از جمله سیپروفلوکساسین، داکسی سایکلین، جنتامایسین، اریترومایسین، تتراسایکلین، توبرامایسین و ونکومایسین
  • داروهای ضد مالاریا مانند کلروکین و کینین
  • برخی از داروهای ضد تشنج از جمله کاربامازپین و والپروئیک اسید
  • برخی داروهای سرطان از جمله سیس پلاتین و وینکریستین
  • دیورتیک های حلقوی (در صورت تزریق داخل وریدی در دوزهای بالا) از جمله بومتانید، فوروزمید و تورسمید
  • داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای مانند آمی تریپتیلین، کلومیپرامین و ایمی پرامین

ارزیابی و درمان مشکلات زمینه ای

اگر دچار وزوز گوش می شوید مهم است که به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. او یک تاریخچه بالینی می گیرد، یک معاینه فیزیکی انجام داده و یک سری آزمایش ها را برای یافتن منبع مشکل انجام می دهد. برخی ارزیابی های مربوط به وزوز گوش توسط شنوایی شناس انجام خواهد شد.

عوامل اسکلتی-عضلانی (فشردن فک، دندان قروچه، آسیب قبلی یا کشش عضلانی در گردن) گاهی وزوز گوش را بیشتر نمایان می کنند بنابراین پزشک ممکن است از شما بخواهد ماهیچه ها را سفت کرده یا فک یا گردن را به روشهای خاصی حرکت دهید تا ببینید آیا صدا تغییر می کند یا خیر. اگر ماهیچه های سفت علت بخشی از مشکل هستند، ماساژ درمانی ممکن است به تسکین آن کمک کند.

وزوز گوش مداوم، ثابت و با فرکانس بالا (رایج ترین نوع) به طور کلی نشان دهنده وجود مشکل در سیستم شنوایی است و نیاز به آزمایش شنوایی دارد که توسط شنوایی شناس انجام می شود. وزوز گوش ضربان دار نیاز به ارزیابی پزشکی دارد ، به ویژه اگر سر و صدا مکرر یا ثابت باشد. ممکن است برای بررسی تومور یا ناهنجاری عروق خونی، تصویربرداری MRI یا CT مورد نیاز باشد.

سلامت عمومی شما می تواند بر شدت و تاثیرات وزوز گوش بر زندگی شما، موثر باشد بنابراین زمان مناسبی برای بررسی رژیم غذایی، فعالیت بدنی، خواب و استرس است و باید برای بهبود آنها گام بردارید. همچنین ممکن است بتوانید با درمان افسردگی، اضطراب، بی خوابی و درد با استفاده از دارو یا روان درمانی، تاثیر وزوز گوش را کاهش دهید.

اگر غالبا در محل کار یا خانه با صداهای بلند مواجه می شوید مهم است که با استفاده از محافظ های شنوایی، خطر کم شنوایی را کاهش دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *