نشانه های پارگی پرده گوش

نشانه های پارگی پرده گوش


 

پارگی پرده گوش، پارگی در غشای نازکی است که گوش خارجی شما را از گوش میانی جدا می کند. آن غشاء معروف به غشاء تمپان، از بافتی شبیه پوست ساخته شده است.

پرده گوش دو عملکرد مهم را در گوش شما انجام می دهد. این پرده نقشی در انتقال امواج صوتی به داخل و فرآیند شنوایی دارد. همچنین از گوش میانی در برابر باکتری ها و آب و اجسام خارجی محافظت می کند. معمولا، گوش میانی عاری از میکروب است اما هنگامی که پرده گوش پاره می شود، باکتری ها می توانند وارد گوش میانی شوند و باعث عفونتی معروف به اوتیت میانی می شوند.

نشانه های پارگی پرده گوش

برخی از افراد هیچ نشانه ای از پارگی پرده گوش را متوجه نمی شوند. برخی دیگر تنها پس از چند روز ناراحتی عمومی در گوش خود و احساس اینکه “چیزی در گوش درست نیست” به پزشک مراجعه می کنند. برخی از افراد تعجب میکنند که چرا حین دمیدن در بینی، صدای جریان هوا را از گوش خود می شنوند. دمیدن شدید در بینی باعث بالا آمدن هوا می شود و فضای گوش میانی شما پر شود. به طور معمول این کار باعث می شود که پرده گوش به سمت بیرون باد کند. اما اگر سوراخي در پرده گوش وجود داشته باشد، هوا به سرعت خارج مي شود. گاهی اوقات صدای جریان هوا آنقدر بلند است که دیگران می توانند آن را بشنوند.

نشانه های دیگر پارگی پرده گوش عبارتند از:

  • درد ناگهانی و شدید گوش یا کاهش ناگهانی درد گوش
  • ترشخ از گوش که ممکن است خونین، شفاف یا شبیه چرک باشد
  • سر و صدا یا وزوز گوش
  • کاهش شنوایی که ممکن است جزئی یا کامل در گوش آسیب دیده باشد
  • عفونت های دوره ای گوش
  • ضعف صورت یا سرگیجه

تشخیص پارگی پرده گوش

پزشک گوش و حلق و بینی شما اغلب با مشاهده پرده گوش توسط اتوسکوپ می تواند تشخیص دهد که آیا پرده گوش شما دچار پارگی شده است یا نه.

او ممکن است آزمایشات اضافی را برای تعیین علت علائم گوش شما یا تشخیص وجود هرگونه کم شنوایی دستور دهد. این آزمایشات عبارتند از:

تست های آزمایشگاهی. در صورت ترشح از گوش، پزشک ممکن است تست آزمایشگاهی یا کشت را برای تشخیص عفونت باکتریایی گوش میانی سفارش دهد.

ارزیابی با دیاپازون. وسیله ای فلزی با دو سر است که هنگام ضربه زدن، صداهایی تولید می کند. آزمایشات ساده با آن می تواند به پزشک شما در تشخیص کم شنوایی کمک کند. ارزیابی ممکن است نشان دهد که آیا کم شنوایی ناشی از آسیب به قسمت های ارتعاشی گوش میانی (از جمله پرده گوش)، آسیب به گیرنده ها یا اعصاب گوش داخلی شما یا آسیب هر دو است.

تمپانومتری. وسیله ای است که داخل مجرای گوش شما قرار گرفته است و پاسخ پرده گوش را به تغییرات جزئی فشار هوا اندازه گیری می کند. الگوهای خاصی از پاسخ می تواند نشان دهنده وجود سوراخ در پرده گوش باشد.

تست شنوایی یا ادیومتری. مجموعه ای از آزمایشات دقیق است که میزان شنیدن صداها را در فرکانس های مختلف اندازه گیری می کند. آزمایشات در یک اتاقک ضد صوت انجام می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *