پارگی پرده گوش چیست؟

پارگی پرده گوش چیست؟


پارگی پرده گوش چیست؟ پرده تمپان یکی از اجزای مهم گوش و شنوایی شما است. شما به احتمال زیاد آن را بهتر به عنوان پرده گوش خود می شناسید. پرده گوش از چندین لایه بافتی تشکیل شده است که عبارتند از:

  1. لایه میانی فیبری

  2. لایه بیرونی پوست

  3. لایه غشای مخاطی در عمیق ترین سطح آن

یک حلقه ضخیم از غضروف غشاء را در جای خود نگه می دارد. این غضروف یک نوع بافت انعطاف پذیر و سخت است.

پارگی پرده گوش چیست؟

عملکرد پرده تمپان یا پرده گوش کمک به شنیدن شماست. هنگامی که امواج صوتی وارد گوش شما می شوند، به غشای تمپان برخورد می کنند و باعث ارتعاش آن می شوند و ارتعاشات را بیشتر به استخوان های گوش میانی شما منتقل می کنند. یکی دیگر از عملکردهای پرده تمپان محافظت از گوش داخلی در برابر عفونت است. اجسام خارجی و آب و… موجود در کانال گوش اجازه نخواهند داشت به محیط گوش میانی وارد شوند و عفونت ایجاد کنند.

سوراخ شدن پرده تمپان (پارگی پرده گوش یا سوراخ شدن پرده گوش) یک پارگی یا سوراخ در بافت نازکی است که پرده گوش شما را از مجرای گوش جدا می کند. این پارگی به دلایل مختلف از جمله ضربه و عفونت و… ایجاد می گردد.

پارگی تروماتیک پرده گوش شما ممکن است باعث شود:

  1. وزوز گوش

  2. سرگیجه

  3. خون ریزی

  4. درد

  5. از دست دادن شنوایی

بسته به محل و اندازه پارگی پرده گوش ممکن است کم شنوایی ایجاد شود یا نشود. به طور کلی هر چقدر پارگی پرده گوش بزرگتر باشد، افت شنوایی بیشتری ایجاد می گردد.

معمولا سوراخ شدن پرده تمپان بدون درمان در عرض چند هفته بهبود می یابد. با این حال، در برخی موارد، برای بهبودی مناسب نیاز به ترمیم جراحی دارد. برای ترمیم از عمل جراحی ترمیم پرده استفاده می شود. یک وصله روی پرده گوش قرار خواهد گرفت. این یک عمل جراحی ساده و سریع است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *