پیرگوشی و زوال عقل

پیرگوشی و زوال عقل


پیرگوشی و زوال عقل؛ کم شنوایی به دلایل مختلفی ایجاد می شود از جمله روند طبیعی افزایش سن که به آن پیرگوشی گفته می شود. یک مشکل شنوایی درمان نشده می تواند خطر ابتلا به مشکلات شناختی را در فرد افزایش دهد. چندین مطالعه شیوع بالایی از زوال شناختی و زوال عقل را همراه با کم شنوایی با افزایش سن افراد (پیر گوشی)، به ویژه در افراد بالای 65 سال نشان داده است.

فرضیه هایی برای توضیح چگونگی ارتباط کم شنوایی با زوال شناختی پیشنهاد شده است. برخی از این توضیحات بیان می کنند که کاهش شنوایی می تواند منجر به انزوای اجتماعی شود و در نتیجه به پیری شناختی کمک کند، که می تواند باعث افزایش بار شناختی شود که بر سایر فرآیندهای شناختی مانند حافظه تأثیر می گذارد، یا می تواند ساختارهای خاصی را در مغز تغییر دهد.

پیرگوشی و زوال عقل

اگرچه مکانیسم دقیق رابطه بین کم شنوایی و مشکلات شناختی هنوز شناخته نشده است، هنوز هم می توان گفت که کم شنوایی به نوعی در ایجاد زوال عقل نقش دارد.

به طور متوسط، کاهش شنوایی مرتبط با سن یا همان پیرگوشی، 5 تا 10 سال قبل از علائم زوال عقل ظاهر می شود. همانطور که می دانیم هم کم شنوایی و هم زوال عقل محدودیت هایی را به فعالیت های روزانه مبتلایان اضافه می کنند، این اطلاعات را نباید به سادگی گرفت.

در نتیجه، انجام تست شنوایی و استفاده از سمعک می تواند راه خوبی برای کاهش زوال شناختی و بهره مندی از سایر فواید شنوایی بهتر باشد. با توجه به این وضعیت، همه افراد بالای 60 سال باید به طور منظم شنوایی خود را آزمایش کنند. اگر تشخیص کم شنوایی برای آن ها داده شد و علت آن را پیرگوشی دانستند که با روش های دارویی یا جراحی قابل درمان نیست، فرد کاندید استفاده از سمعک و سایر وسایل کمک شنیداری خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *