کلستئاتوم رشد غیر طبیعی و غیر سرطانی پوست است که می‌تواند در قسمت میانی گوش ایجاد شود.
این عارضه ممکن است نقص مادرزادی باشد، امّا بیشتر به دلیل عفونت‌های مکرر گوش میانی ایجاد می‌شود.

کلستئاتوم رشد غیر طبیعی و غیر سرطانی پوست است که می‌تواند در قسمت میانی گوش، پشت پرده‌ی گوش ایجاد شود.

کلستئاتوم اغلب به صورت کیست یا کیسه ایجاد می‌شود که لایه‌هایی از پوست پیر را می‌ریزد. با جمع شدن این سلول‌های مرده پوست، اندازه‌ی آن می‌تواند افزایش یافته و استخوان‌های ظریف گوش میانی را از بین ببرد. در نتیجه ممکن است بر شنوایی، تعادل و عملکرد عضلات صورت تأثیر بگذارد.

دلایل کلستئاتوم:

علاوه بر عفونت‌های مکرر، کلستئاتوم ممکن است به دلیل عملکرد ناخوشایند لوله‌ی استاش ایجاد شود. لوله‌ی استاش لوله‌ای می‌باشد که از پشت بینی به وسط گوش منتهی می‌شود. لوله‌ی استاش اجازه می‌دهد تا هوا از طریق گوش جریان یابد و فشار گوش را برابر کند.
لوله‌ی استاش به دلیل موارد زیر ممکن است به درستی کار نکند:

• عفونت‌های مزمن گوش
  • عفونت‌های سینوسی
  • سرماخوردگی
  • آلرژی
  • اگر لوله‌ی استاش به درستی کار نکند، ممکن است خلأ جزئی در گوش میانی ایجاد شود.

ممکن است باعث شود بخشی از پرده گوش به گوش میانی کشیده شود و کیستی ایجاد شود که به کلستئاتوم تبدیل شود.
این کیست با پر شدن از سلول‌های قدیمی پوست، مایعات و سایر مواد زائد، بزرگتر می‌شود.
در موارد بسیار نادر، ممکن است نوزادی با کلستئاتوم متولد شود که یک نقص مادرزادی محسوب می‌شود.
کلستئاتومای مادرزادی می‌تواند در گوش میانی یا سایر نواحی گوش ایجاد شود.
در مواردی که کودکان در اوایل زندگی به طور مکرر به عفونت گوش مبتلا می‌شوند، ممکن است کلستئاتوم از سنین جوانی ایجاد شود.

علائم کستئاتوم

علائم مرتبط با کلستئاتوم معمولاً خفیف است. آنها با بزرگتر شدن کیست و شروع به ایجاد مشکل در گوش شما شدیدتر می‌شوند.
در ابتدا ممکن است گوش آسیب دیده مایعی با بوی بد را ترشح کند.
با رشد کیست، احساس فشار در گوش ایجاد شود که ممکن است برخی از ناراحتی‌ها را ایجاد کند.
همچنین ممکن است یک درد دردناک در گوش یا پشت گوش خود احساس کنید.
فشار کیست در حال رشد حتی ممکن است باعث کاهش شنوایی در گوش آسیب دیده شود.
اگر هرکدام از این علائم را دارید بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

در صورت ادامه‌ی رشد بدون کنترل کیست ممکن است موارد زیر رخ دهد:

• سرگیجه و عدم تعادل
  • فلج عضله صورت
  • کاهش شنوایی دائمی

در صورت عدم درمان، کلستئاتوم بزرگتر شده و عوارضی را ایجاد می‌کند که از خفیف تا بسیار شدید است.
سلول‌های پوستی مرده که در گوش جمع می‌شوند، یک محیط ایده‌آل برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها فراهم می‌کنند.
این بدان معناست که کیست می‌تواند آلوده شود و باعث التهاب و ترشح مداوم گوش شود.
با گذشت زمان، کلستئاتوم ممکن است استخوان اطراف را نیز از بین ببرد که می‌تواند به پرده‌ی گوش، استخوان‌های داخل گوش، استخوان‌های نزدیک مغز و اعصاب صورت آسیب برساند.
اگر استخوان‌های داخل گوش شکسته شود، ممکن است کاهش شنوایی دائمی رخ دهد.
کیست حتی در صورت ادامه‌ی رشد ممکن است به صورت نیز گسترش یابد و باعث ضعف عضلات صورت شود.

سایر عوارض احتمالی کلستئاتوم عبارتند از:

• عفونت مزمن گوش
  • تورم گوش داخلی
  • فلج عضلات صورت
  • مننژیت، که یک عفونت مغزی تهدید کننده‌ی زندگی است
  • آبسه‌ی مغزی

تشخیص کستئاتوم

برای تعیین اینکه آیا کلستئاتوم وجود دارد یا خیر ، پزشک با استفاده از اتوسکوپ داخل گوش شما را معاینه می‌کند.
این دستگاه پزشکی به پزشک شما اجازه می‌دهد تا نشانه‌هایی از رشد کیست را مشاهده کند.
به طور خاص، کیست‌ها به دنبال رسوب قابل مشاهده سلول‌های پوستی یا توده‌ی زیادی از رگ‌های خونی در گوش خواهند بود.
اگر علائم واضح کلستئاتوم وجود نداشته باشد، ممکن است نیاز باشد که پزشک سی تی اسکن کند.
اگر علائم خاصی مانند سرگیجه و عدم تعادل صورت وجود داشته باشد، ممکن است سی تی اسکن نیز تجویز شود.
سی تی اسکن یک آزمایش تصویربرداری بدون درد است که تصاویر را از سطح مقطع بدن شما ضبط می‌کند.
این اسکن اجازه می‌دهد تا داخل گوش و جمجمه دیده شود که می‌تواند به پزشک کمک کند تا کیست را بهتر تجسم کند.

درمان کستئاتوم

به طور کلی، تنها راه درمان کلستئاتوم برداشتن آن با جراحی است. کیست باید برداشته شود تا از عوارضی که در صورت بزرگتر شدن ایجاد می‌شود، جلوگیری کند. کلستئاتوم به طور طبیعی از بین نمی‌رود. آنها معمولاً به رشد خود ادامه می‌دهند و مشکلات اضافی ایجاد می‌کنند.

به طور کلی ، تنها راه درمان کلستئاتوم برداشتن آن با جراحی است.
به طور کلی، تنها راه درمان کلستئاتوم برداشتن آن با جراحی است.

پس از تشخیص کلستئاتوم، به احتمال زیاد برای درمان کیست، کاهش التهاب و تخلیه گوش موارد زیر تجویز می‌گردد:

• یک رژیم آنتی بیوتیک
  • قطره گوش
  • تمیز کردن دقیق گوش

سپس پزشک متخصص می‌تواند صفات رشد کیست را بهتر تجزیه و تحلیل کرده و برنامه‌ای برای برداشتن جراحی تنظیم کند.
در بیشتر موارد، جراحی یک عمل سرپایی است. این بدان معنی است که بیمار مجبور نیست بعد از انجام این عمل در بیمارستان بماند.
اقامت در بیمارستان تنها در صورت بزرگ بودن کیست یا داشتن عفونت جدی لازم است.
جراحی با بیهوشی عمومی انجام می‌شود.
پس از جراحی اوّلیه برای برداشتن کیست، جراحی ثانویه برای بازسازی قسمت‌های آسیب دیده‌ی گوش داخلی و اطمینان از اینکه کیست به طور کامل برداشته شده است‌، اغلب لازم است.

اقدامات لازم پس از عمل جراحی

پس از برداشتن کلستئاتوم، برای ارزیابی نتایج و اطمینان از عدم بازگشت کیست، باید در جلسات follow up شرکت کنند.
اگر کیست استخوان گوش را شکست، برای ترمیم آنها به جراحی دوّم نیاز هست. پس از جراحی ، برخی از افراد سرگیجه موقتی یا اختلالات چشایی را تجربه می کنند. این عوارض تقریباً در عرض چند روز خود را برطرف می کنند.

در مرکز گوش و شنوایی هییر پلاس تمامی ارزیابی‌های شنوایی و تعادل توسط کادری مجرب متشکل از شنوایی شناس و پزشک گوش،حلق و بینی انجام می‌گیرد.
در این مرکز تلاش شده است تا پروسه‌ی ارزیابی شنوایی، تشخیص و درمان بیماری در یک جلسه انجام شود.