راهکارهای هوشمند شنوایی

تکنولوژی‌های موجود در سمعک طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته و راهکارهای بسیاری برای غلبه بر مشکلات کاربران سمعک معرفی شده‌است. با اینحال شاهد این موضوع هستیم که برخی از افراد بخاطر شرایط ویژه‌ای که دارند نمی‌توانند صرفاً با استفاده از سمعک بر همه‌ی نیازهای خود غلبه کنند.

امروزه شرکت‌های سازنده‌ی سمعک وسایل جانبی را برای افراد استفاده کننده از سمعک تولید کرده‌اند که به فرد استفاده کننده این امکان را می‌دهد تا با استفاده از سمعک خود در کنار این وسایل بتوانند در محیط‌هایی که شنیدن مطلوب صدا حتی برای افراد با شنوایی طبیعی دشوار است به راحتی به فعالیت‌های خود رسیدگی کنند.

از جمله وسایل و تکنولوژی‌هایی که برندهای معتبر تولید کننده‌ی سمعک در اختیار مصرف کننده قرار داده‌اند می‌توان به نرم‌افزارهای موبایل، ریموت کنترل سمعک، وسیله‌ی رابط برای اتصال مستقیم سمعک به تلفن همراه، وسیله‌ی رابط برای اتصال سمعک به تلویزیون و … اشاره کرد.

نرم‌افزار موبایل برای سمعک

شرکت‌های تولید کننده‌ی سمعک برای راحتی هر چه بیشتر کاربران سمعک نرم‌افزارهایی برای تلفن‌های همراه (android – IOS) طراحی کرده‌اند و بصورت رایگان در اختیار این افراد قرار داده‌اند. این نرم‌افزارها امکانات زیادی در اختیار فرد قرار می‌دهند.

اتصال سمعک به وسایل بلوتوث دار

این دستگاه یکی از وسایل جانبی بسیار پرکاربرد می‌باشد که دو نوع عملکرد کلی دارد:
۱) ریموت کنترل (برای تغییر برنامه یا تنظیم صدای سمعک)
۲) استریمر (انتقال صدا از گوشی و سایر دستگاه‌های بلوتوث دار به سمعک‌ها)

پس از اتصال این وسیله به سمعک توسط متخصص شنوایی این دستگاه از طریق بلوتوث به موبایل کاربر سمعک متصل می‌شود و دور گردن کاربر سمعک یا در جیب وی قرار داده می‌شود.

این وسیله تا فاصله‌ی ۷-۱۰ متر کارایی خود را حفظ کرده و کیفیت صدای بسیار مطلوبی را به فرد ارائه می‌دهد.

استفاده از این وسیله به عنوان ریموت کنترل به فرد این امکان را می‌دهد تا تنها با فشار دادن یک دکمه صدای سمعک را کم و زیاد کند یا برنامه‌ی مورد دلخواه خود را انتخاب کند، همچنین فرد می‌تواند سمعک را در حالت بدون صدا قرار دهد.
برای مکالمات تلفنی نیز فرد می‌تواند از طریق این وسیله بدون اینکه تلفن همراه خود را کنار سمعک قرار دهد تماس تلفنی برقرار کند، تماس‌ها را پاسخ دهد و یا خاتمه دهد.
همچنین این وسیله این امکان را به شما می‌دهد تا آهنگ‌های مورد دلخواه خود را از طریق سمعک گوش دهید. این امر در حالی است که ممکن تلفن همراه شما در فاصله چند متری شما باشد بدون اینکه کس دیگری صدای آهنگ را بشنود به راحتی آهنگ مورد علاقه خود را گوش دهید.

یک مثال ساده: فکر کنید شما در حال قدم زدن در خیابان هستید و تصمیم دارید با استفاده از تلفن همراه خود آهنگ گوش دهید، کافیست که آهنگ مورد علاقه خود را پخش کنید و بدون اینکه تلفن در نزدیکی گوش شما باشد آهنگ را از طریق سمعک‌های خود گوش دهید. یا اینکه می‌خواهید مکالمه تلفنی داشته باشید در حالی که تلفن همراه شما در جیب شما قرار دارد و در حال قدم زدن هستید می‌توانید این کار را به راحتی انجام دهید.

ریموت کنترل سمعک

یک ریموت کنترل بسیار کوچک است که به هر نوع جا کلیدی متصل می‌شود. یک راه حل ایده‌آل برای هر کسی است که می‌خواهد بدون احتیاج به گوشی هوشمند به طور مناسب و راحت سمعک را کنترل کند. با استفاده از این وسیله می‌توان صدای سمعک را کم و زیاد کرد و همچنین برنامه سمعک را تغییر داد.

ارتباط سمعک با تلویزیون

این وسیله به شما این امکان را می‌دهد تا صدای تلویزیون مستقیم از طریق سمعک در گوش شما پخش شود و بدون اینکه صدای تلویزیون را بیشتر کنید فقط صدای پخش شده از سمعک در گوش خودتان را بیشتر کنید.

یک مثال ساده: فکر کنید در یک مهمانی و یا محیط شلوغ هستید و با فاصله زیادی از تلویزیون قرار دارید، با استفاده از این وسیله شما می‌توانید بدون اینکه صدای افراد حاضر شما را اذیت کند به راحتی صدای تلویزیون را از طریق سمعک خود بشنوید. در این حالت نه صدای بقیه افراد و نه دور بودن از تلویزیون هیچ تغییری در کیفیت صدای تلویزیون برای شما نخواهد داشت.

میکرفون برای شنیدن صدای گوینده

با استفاده از این وسیله شما می‌توانید صدای فردی که در حال صحبت است و با فاصله‌ی نسبتاً زیاد از شما قرار دارد با کیفیت بسیار مطلوب و از طریق سمعک خود بشنوید.

برای استفاده از این وسیله یک میکروفون کوچک در نزدیکی گوینده قرار داده می‌شود و صدای ایشان مستقیماً از طریق سمعک برای شما پخش می‌شود و دیگر نگرانی از بابت دور بودن فرد یا سر و صداهای اضافه در محیط وجود نخواهد داشت. این وسیله برای افرادی که در کلاس درس یا جلسات کاری حضور پیدا می‌کنند بسیار کاربردی است.