شستشوی گوش یا ساکشن گوش چگونه انجام می شود؟

شستشوی گوش یا ساکشن گوش چگونه انجام می شود؟


مجرای گوش با یک سری فولیکول مو پوشیده شده است. علاوه بر این فولیکول ها، در مجرای گوش یک سری غدد وجود دارد که روغن موم شکلی به نام سرومن (جرم گوش) تولید می کنند. این جرم گوش اغلب به دهانه ی مجرای گوش را پیدا می کند و از آنجا در طی شستشوهای روزانه خارج می شود.

جرم گوش (سرومن) می تواند تولید شود و بهطور طبیعی خارج نشود و مجرای گوش را مسدود کندو نیاز به ساکشن گوش ، شستشوی گوش و یا روش های دیگر دارد.

فواید وجود جرم گوش

جرم گوش چیست؟ برای مطالعه بیشتر

  1. به دام انداختن و جلوگیری از ورود گرد و غبار، باکتری ها و سایر میکروب ها و اشیای کوچک و آسیب رسان به گوش
  2. محافظت از پوست ظریف مجرای گوش در برابر تحریک شدن در هنگام ورود آب به مجرای گوش

علل تجمع جرم گوش در مجرا

  • باریک بودن مجرای گوش و یا مودار بودن آن
  • قرار گرفتن منظم در معرض رطوبت، که باعث متورم شدن جرم گوش می شود.
  • سن- با افزایش سن جرم گوش خشک تر می شود.
  • استفاده از گوش گیر، هندزفری و سمعک

دستکاری جرم گوش

توجه کنید که به هیچ عنوان از گوش پاک کن ها برای تمیز کردن مجرای گوش استفاده نکنید زیرا ممکن است با این کار نه تنها جرم موجود خارج نشود بلکه به صورت عمق تر فرو برود و باعث ایجاد مشکلاتی شود.

به طور کلی طبق توصیه های متخصصین از دستکاری جرم گوش با هر وسیله ای مانند گوش پاک کن، شمع های گوش و دیگر وسایل جدا خودداری کنید زیرا علاوه بر این که می تواند منجر به عمیق تر رفتن جرم گوش شوند ممکن است حتی باعث پارگی پرده ی گوش هم شوند و در نتیجه ی این اتفاق احتمال ابتلا به عفونت های گوش افزایش می یابد.

تنها روشی که متخصصان گوش و حلق و بینی آن را تایید می کنند خشک کردن گوش (مثلا پس از حمام) با استفاده از باد سشوار است بدین صورت که سشوار را با باد ملایم در فاصله ی ۲۰ تا ۳۰ سانتی متری گوش قرار دهید تا کم کم مجرای گوشتان خشک شود.

از علائم رایج انسداد گوش توسط جرم گوش به موارد زیر اشاره کرد:

توصیه می کنیم که برای خارج کردن جرم گوش حتما به متخصصین گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا طبق نظر آنها راهکار مناسب برای شما را ارائه شود.

یکی از روش های خارج کردن جرم گوش که بسیار متداول است ساکشن جرم گوش است که در ادامه توضیح داده شده است:

میکروساکشن یکی از ایمن ترین روش ها برای تمیز کردن گوش است در این روش برای تمیز کردن گوش از آب استفاده نمی شود و از دستگاه مکنده استفاده می شود.

میکروساکشن روشی خشک، ایمن و موثر برای حذف موم بیش از حد گوش است.

میکروساکشن گوش

میکروساکشن بیشتر به افرادی توصیه می شود که نباید آب وارد گوششان شود مانند:

  1. مدت کمی از عفونت گوش میانی آنها گذشته است.
  2. شکاف کام دارند.
  3. برخی از جراحی های گوش
  4. سوراخ بودن پرده گوش
  5. عفونت گوش خارجی دارند.
  6. اگر در تجربه ی قبلی شستشوی گوش مشکل برایشان ایجاد شده.

درد حین میکروساکشن

دستگاه مکش ملایم به روشی مشابه جارو برقی عمل می کند و اگر چه می تواند پر سروصدا باشد، اما سریع و بدون درد است.اگر در مجرای گوش جسم خارجی سختی و یا جرم گوش سخت شده ای وجود داشته باشد برداشتن و خارج کردن آن ممکن است کمی برای بیمار ناراحت کننده باشد.

معمولا قبل از ساکشن گوش پزشک متخصص گوش و حلق و بینی برای شما یکسری قطره ی نرم کننده ی جرم گوش تجویز می کند و توصیه می کند که چند روز قبل از مراجعه برای ساکشن گوش استفاده از این قطره ها را شروع کنید.

مراحل انجام ساکشن گوش

  1. در ابتدا پزشک متخصص گوش و حلق و بینی چند سوال درباره ی علائمی مانند کم شنوایی، خارش گوش، زنگ زدن گوش یا احساس انسداد از شما می پرسد.
  2. سپس مجرای گوش و پرده ی گوش شما با قرار دادن یک اسپکولوم به آرامی در گوش بررسی می شود. در این مرحله مشخص می شود که آیا مقدار جرم گوش شما نیاز به میکروساکشن دارد یا نه.
  3. در صورتی که مشخص شد شما نیاز به میکروساکشن دارید کانتر ساکشن (یک بخش لوله مانند فلزی نازک) که متصل به دستگاه مکش است مستقیما وارد کانال گوش می شود. این کانتر به آرامی موم اضافی درون مجرای گوش را خارج می کند.

ـ توجه داشته باشید در طول مدت انجام ساکشن کانال گوش شما به دقت به وسیله ی O-Scope توسط پزشک دیده می شود و در صورتی که به یک پزشک مجرب و کاربلد مراجعه کنید نیازی نیست که از این بابت نگران باشید.

میکروساکشن علاوه بر این که برای خارج کردن جرم گوش مورد استفاده قرار می گیرد می تواند در افرادی که عفونت گوش فعلی (به خصوص عفونت های قارچی گوش خارجی) دارند مورد استفاده قرار بگیرد تا بقایای مربوط به عفونت را از مجرای گوش خارج کند  و باعث شود که قطره ها بهتر به گوش نفوذ کنند. همچنین می توان از آن برای خارج کردن اجسام خارجی که وارد گوش شده اند مانند حشرات، تکه های پنبه و … نیز استفاده کرد.

ساکشن گوش در عفونت های گوش خارجی (به خصوص عفونت قارچی):

در صورتی که پس از بررسی مجرای گوش توسط پزشک بخش درونی آن بسیار پر به نظر برسد در اکثر مواقع توصیه ی پزشکان این است که قبل از استفاده از قطره های تجویز شده، این عفونت ها و ترشحات توسط ساکشن خارج شود. با این کار میزان ناراحتی بیمار کمی کاهش می یابد و به علاوه باعث می شود که قطره ها بهتر به درون مجرای گوش نفوذ کنند و تاثیر بیشتری در درمان بگذارند به طور معمول توصیه می شود در افرادی که عفونت قارچی دارند ساکشن گوش چندین بار در هفته انجام شود تا ترشحات تماما خارج شوند.

ـ این روش بسیار سریع است، به خصوص اگر از قبل موم درون مجرای گوش با استفاده از قطره های تجویز شده نرم شده باشد.

ـ در برخی از موارد که جرم گوش به بخش های عمیق تر نفوذ کرده است و حتی ممکن است به سطح پرده چسبیده باشد معمولا پس از ساکشن برای بیمار یک سری قطره تجویز می شود تا از التهاب مجرای گوش جلوگیری کند.

ـ زمان تقریبی انجام آن برای هر دو گوش در صورت همکاری بیمار چیزی  حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است.

ـ بلافاصله پس از انجام میکروساکشن ممکن است بیمار دچار سرگیجه ی خفیف شود در این زمان از بیمار خواسته می شود که برای چند دقیقه بی حرکت بنشیند تا مشکل تعادلی آنها برطرف شود.

تفاوت ساکشن گوش و شستشوی گوش چیست ؟

شستشوی گوش
شستشوی گوش

در شستشوی گوش یک جریان کم فشار آب گرم به داخل گوش وارد می شود تا موم را از جای خود خارج کند و مجرای گوش را پاک کند.این روش در اغلب موارد احساس دردی را برای بیمار ایجاد نمی کند اگرچه که در یک سری از بیماران ممکن است برخورد آب به پرده ی گوش ناراحت کننده باشد. در این روش ممکن از جرم گوش به طور کامل تخلیه نشود و علاوه بر این، شستشوی گوش دارای یک سری محدودیت هاست و معمولا مناسب افرادی که اخیرا جراحی گوش انجام داده اند و یا پرده ی گوش آنها سوراخ است، نیست.

در حالی که ساکشن گوش روش ترجیحی ماست در این روش جرم گوش با استفاده از یک مکش ملایم از مجرا خارج می شود به علاوه به علت استفاده از میکروسکوپ در این روش، تخلیه ی جرم گوش با دقت بیشتری انجام می شود و این روش بسیار دقیق تر و ایمن تر از شستشوی گوش است و نکته ی مهم دیگر درباره ی ساکشن، این است که به دلیل اینکه این روش خشک است و با پست مجرای گوش تماسی ندارد احتمال ابتلا به عفونت های گوش را کاهش می دهد.

ساکشن گوش در کلینیک شنوایی هییرپلاس

همان طور که پیش تر گفته شد ساکشن گوش یکی از متداول ترین و ایمن ترین روش های پاکسازی مجرای گوش از جرم و دیگر ترشحات موجود در آن است. این روش خارج کردن جرم گوش در کلینیک هییرپلاس توسط پزشکان گوش و حلق و بینی مطرح کشور انجام می شود.

نکته ی مهم در این باره این است که همان طور که در بخش های قبلی گفتیم ساکشن گوش تحت میکروسکوپ انجام می شود بدین صورت که هم بیمار و هم پزشک می توانند به طور همزمان درون مجرای گوش را ببینند ( بیمار می تواند مجرای گوش خود را درون مانیتور موجود در کلینیک هییرپلاس مشاهده کند و تمام مراحل برای بیمار قابل دیدن است). وجود میکروسکوپ ها باعث می شود که ساکشن گوش با دقت بسیار بیشتری برای بیمار انجام شود.

شما با مراجعه به کلینیک هییرپلاس می توانید با خیالی آسوده، ساکشن گوش خود را انجام دهید زیرا که در کلینیک ما این خدمات به بهترین نحو به بیماران ارائه می شود حضور پزشکان مجرب و کاربلد سطح کشور در کلینیک ما و همچنین استفاده از  بهترین تجهیزات، کلینیک ما را از دیگر کلینیک ها متمایز می کند.

شما با مراجعه به کلینیک ما می توانید از دریافت بهترین خدمات اطمینان خاطر داشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *