درمان پارگی پرده گوش

پرده گوش سوراخ شده ( پارگی پرده گوش ) ممکن است بر شنوایی تأثیر بگذارد. میزان کم شنوایی می تواند بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال سوراخ های کوچک ممکن است تنها باعث کم شنوایی خفیف شوند. سوراخ های بزرگتر ممکن است بیشتر بر شنوایی تأثیر بگذارند.اگر استخوانچه های گوش میانی همراه پرده گوش آسیب ببینند،کم شنوایی بسیار بیشتر خواهد بود.

با سوراخ شدن پرده گوش، شما بیشتر در معرض ابتلا به عفونت گوش هستید. این امر به این دلیل است که پرده گوش به طور معمول به عنوان مانعی برای باکتری ها و میکروب ها میباشد.

علائم احتمالی شامل موارد زیر هستند.

• تغییراتی در نحوه شنیدن که ممکن است از گرفتگی خفیف صداها تا افت قابل توجه متغیر باشد.
  • وزوز یا زنگ زدن
  • درد در گوش
  • خارش در گوش
  • ترشح مایع از گوش

درمان پارگی پرده گوش چیست؟

به طور معمول، برای پارگی پرده گوش نیازی به درمان خاصی نیست. اکثریت قریب به اتفاق پارگی ها در عرض سه ماه بهبود می یابد. پزشک شما ممکن است برای جلوگیری از عفونت گوش یا درمان عفونت موجود، آنتی بیوتیک تجویز کند. اگر پارگی پرده گوش باعث درد میشود پزشک ممکن است از داروهای ضد درد معمولی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کند. همچنین ممکن است برای تسکین ناراحتی از گرما استفاده شود.

اگر بهبودی پرده گوش کند است، ممکن است به پزشک گوش و حلق و بینی ارجاع داده شوید. ممکن است نیاز به عمل ترمیم پرده گوش وجود داشته باشد. جراحی معمولا به صورت سرپایی انجام می شود. این عمل که معمولا چند ساعت طول می کشد. پزشک قطعه ای از بافت بدن خود فرد را به پرده گوش متصل می کند تا پرده بازسازی شود. جراحی بیشتر برای سوراخ های بزرگ، برای سوراخ هایی حاشیه ای یا برای پارگی پرده گوش ناشی از عفونت گوش استفاده می شود.

در حالی که پرده گوش بهبود می یابد، باید گوش را خشک نگه دارید. این بدان معناست که شنا یا غواصی انجام نشود تا زمانیکه پرده گوش بهبود یابد. همچنین هنگام دوش گرفتن برای جلوگیری از ورود آب، باید از کلاه یا قالب های ضد آب استفاده کنید.

سایر اقدامات احتیاطی شامل موارد زیر میشوند.

• عدم استفاده از داروهایی غیر از آنچه پزشک برای شما تجویز کرده است.
  • مصرف تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک.
  • محافظت از گوش در برابر هوای سرد.
  • اجتناب از دمیدن در بینی در حین روند بهبود پرده گوش.

چگونه می توان از پارگی پرده گوش جلوگیری کرد؟

دو اقدام مهمی که می توانید برای جلوگیری از پارگی پرده گوش انجام دهید این است که از قرار دادن هر جسمی در گوش خود خودداری کنید. در صورت وجود عفونت آن را سریعا درمان کنید. در مواقعی که چیزی در گوشتان گیر کرده است، برای خارج کردن آن به پزشک گوش مراجعه کنید.