شستشوی گوش یا ساکشن گوش چگونه انجام می شود؟

شستشوی گوش یا ساکشن گوش چگونه انجام می شود؟


جرم گوش نتیجه مکانیسم طبیعی و فیزیولوژیک بدن است و به نوعی نقش محافظت از گوش خارجی را ایفا میکند.

باید دقت داشت که برخی از افراد جرم گوش (وکس گوش) را آلودگی یا عفونت در نظر می گیرند که این امر کاملا اشتباه است. طی مکانسیم طبیعی بدن مواد چسبناکی در قسمت خارجی کانال گوش تشکیل می شود که وقتی در معرض هوا قرار می گیرد به مرور تغییر رنگ می دهد و خاصیت چسبندگی خود را از دست می دهد که آن را با نام جرم گوش می شناسیم.

جرم گوش چیست؟

این ماده به صورت طبیعی دارای رنگ زرد، قهوه ای و … می باشد و میزان تولید آن در افراد مختلف متفاوت است، گوش برخی افراد بصورت طبیعی وکس بیشتری تولید میکند و گوش برخی دیگر افراد ممکن است وکس کمتری تولید کند که باید گفت هر دو مورد طبیعی هستند و هیچ جای نگرانی وجود ندارد. میزان تولید جرم گوش ممکن است متاثر از عواملی مانند ژنتیک فرد، محل زندگی، تغذیه فرد و …. باشد. جرم گوش پس از تولید به مرور به سمت بیرون کانال گوش حرکت می کند که بطور کلی می توان گفت سرعت این حرکت به اندازه سرعت رشد ناخن می باشد.

همانطور که پیشتر گفته شد وکس گوش از مکانسیم های دفاعی بدن است و از ورود حشرات به داخل گوش و یا تاثیر مستقیم دمای سرد و یا گرم بر بخش داخلی گوش محافظت میکند و  این حرکت وکس گوش به بیرون باعث می شود تا آلودگی هایی که ممکن است در مسیر کانال گوش قرار داشته اند به بیرون منتقل شوند.

راه حل پاکسازی جرم گوش ( ساکشن گوش )

راه های مختلفی برای خارج کردن جرم از گوش وجود دارد مانند شست و شوی گوش یا استفاده از دستگاه ساکشن برای تمیز کردن گوش. هر دو روش امروزه مورد استفاده قرار می گیرند ولی استفاده از دستگاه ساکشن روش جدیدتر و ایمن تری است.

ساکشن گوش در هییرپلاس

شستشوی گوش یا ساکشن گوش چگونه انجام می شود؟ با توجه به اینکه خارج کردن جرم گوش بوسیله دستگاه ساکشن نیاز به مهارت و تجربه زیادی دارد در مرکز تخصصی گوش هییرپلاس این کار توسط متخصصین گوش و حلق و بینی انجام می شود و برای افزایش دقت این پروسه در مرکز هییرپلاس این عمل تحت نظر میکروسکوپ انجام میشود تا با حداکثر دقت و کمترین زمان ممکن این فرایند انجام شود و خود بیمار هم بتواند بر انجام این پروسه نظارت داشته باشد.

در مرکز تخصصی گوش و شنوایی هییر پلاس فرایند ساکشن جرم گوش شامل چندین مرحله است، ابتدا توسط متخصص گوش حلق و بینی شرح حال دقیق از بیمار تهیه می گردد، در گام بعد گوش فرد توسط میکروسکوپ معاینه می گردد تا خود فرد هم بتواند وضعیت کانال گوش و پرده گوش خود را به خوبی ببیند و پس از آن در صورتی که نیاز به ساکشن جرم گوش باشد، طبق نظر دکتر متخصص این عمل انجام میشود، پروسه زمانی خارج کردن جرم گوش چیزی حدود 2-3 دقیقه طول خواهد کشید و با توجه به اینکه در مرکز تخصصی هییرپلاس از تجهیزات دقیق و پیشرفته ای برای این کار استفاده می شود و خود بیمار ناظر بر تمامی مراحل این فرایند است، معمولا بیمار احساس خوشایندی خواهد داشت.

در برخی موارد که ممکن است جرم گوش بوسیله دستکاری به قسمت انتهایی کانال رفته باشد و یا به پرده گوش چسبیده باشد ممکن است متخصص گوش و حلق و بینی توصیه کند که پس از خارج کردن جرم گوش فرد به مدت دو سه روز از قطره مناسب استفاده کند تا کانال گوش دچار التهاب نگردد.

دستکاری جرم گوش

برخی از افراد با دستکاری این مکانسیم از طریق استفاده از گوش پاک کن، شمع گوش، انگشت و یا هر وسیله دیگری این مکانسیم را بهم می زنند و در آن اختلال ایجاد می کنند.

شاید هنگام استفاده از گوش پاک کن کمی از جرم گوش خارج شود و فرد احساس خوبی پیدا کند ولی در اصل حجم بیشتری از جرم گوش به داخل رانده می شود و باعث می شود که این جرم گوش به قسمت داخلی تر کانال گوش و یا حتی پرده گوش نزدیک شود و نیاز به مداخله پزشک جهت خارج شدن آن باشد.

از طرفی استفاده از وسایلی مانند گوش پاک کن و شمع گوش ممکن است موجب پارگی پرده گوش گردد که همراه با درد زیاد خواهد بود و خطر ابتلا به عفونت گوش میانی را تشدید می کند و در کل هزینه های زیادی را برای فرد به همراه خواهد داشت، به همین دلیل است که توصیه می شود به هیچ وجه از هیچ وسیله ای برای تمیز کردن گوش خود استفاده نکنید.

اما در صورتی که جرم در گوش انباشته شده باشد و باعث علایمی مانند کم شنوایی موقت، احساس پری و کیپی در گوش، احساس درد در گوش و یا وزوز گوش شود و پس از معاینه متخصص تشخیص دهد که نیاز به پاکسازی جرم گوش وجود دارد، این امر به شکل صحیح توسط متخصص انجام خواهد شد و خطری برای فرد نخواهد داشت.

توصیه پزشک گوش حلق و بینی

در نهایت توصیه می کنیم به هیچ وجه از وسایلی مانند گوش پاک کن، شمع گوش و یا هر وسیله دیگری جهت دستکاری گوش استفاده نکنید، تنها توصیه مناسب این است که پس از حمام، فرد با استفاده از حوله قسمت بیرونی گوش را خشک کند و سپس با استفاده از سشورا با باد ملایم و از فاصله 20-30 سانتی متری داخل گوش را خشک کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *