چرا به تست VNG نیاز دارم؟

چرا به تست VNG نیاز دارم؟


ویدئونیستاگموگرافی (VNG) آزمایشی است که نوعی حرکت غیر ارادی چشم به نام نیستاگموس را اندازه گیری می کند. این حرکات می توانند آهسته یا سریع، ثابت یا متغییر باشند. نیستاگموس باعث می شود چشم های شما از پهلو به پهلو یا بالا و پایین یا هر دو جهت حرکت کند. این اتفاق زمانی می افتد که مغز پیام های متناقضی از چشم شما و سیستم تعادل در گوش داخلی دریافت می کند. این پیام های متناقض می تواند باعث سرگیجه شود.

هنگامی که سر خود را به طریقی خاص حرکت می دهید یا به برخی از انواع الگوها نگاه می کنید، می توانید به طور مختصر به نیستاگموس مبتلا شوید. اما اگر نیستاگموس شما هنگامی که سر خود را تکان نمی دهید یا به مدت طولانی وجود داشته باشد، ممکن است به این معنی باشد که شما دارای اختلال در سیستم دهلیزی هستید.

سیستم دهلیزی شما شامل اندام ها، اعصاب و ساختارهایی است که در گوش داخلی شما قرار دارند. این بخش، مرکز اصلی تعادل بدن شما است. سیستم دهلیزی با چشم، حس عمقی و مغز شما کار می کند. مغز شما با سیستم های مختلف بدن شما ارتباط برقرار می کند تا تعادل شما را کنترل کند.

ویدئونیستاگموگرافی چه کاربردی دارد؟

تست VNG برای آگاهی از وجود اختلال در سیستم دهلیزی (ساختار تعادل در گوش داخلی) یا در قسمتی از مغز که تعادل را کنترل می کند، استفاده می شود.

چرا به تست VNG نیاز دارم؟

در صورت داشتن علائم اختلال دهلیزی ممکن است به VNG احتیاج داشته باشید. سرگیجه علامت اصلی است، یک اصطلاح عمومی برای علائم مختلف عدم تعادل. این علائم شامل سرگیجه (احساسی که شما یا اطرافتان در حال چرخش هستید)، لرزش هنگام راه رفتن، سبکی سر و احساسی غش کردن است.

علائم دیگر اختلال دهلیزی عبارتند از:

  • نیستاگموس (حرکات غیر ارادی چشم که به پهلو یا بالا و پایین می رود)
  • وزوز گوش
  • احساس پری یا فشار در گوش
  • گیجی

در طول تست VNG چه اتفاقی می افتد؟

تست VNG معمولا توسط شنوایی شناس اینجام می شود. متخصص گوش و حلق و بینی پس از معاینه ممکن است این تست را درخواست کند. در طول آزمایش VNG، شما در یک اتاق تاریک می نشینید و از عینک مخصوص استفاده می کنید. این عینک دارای دوربینی است که حرکات چشم را ثبت می کند. VNG چند قسمت اصلی دارد:

  • آزمایش چشمی. در طول این قسمت از VNG، نقاط متحرک و بدون حرکت را در یک زمینه مشاهده و طبق خواسته شنوایی شناس دنبال خواهید کرد.
  • آزمایش وضعیتی. در این قسمت سر و بدن شما در موقعیت های مختلف حرکت داده می شود. شنوایی شناس شما بررسی می کند که آیا این حرکت باعث نیستاگموس می شود یا خیر.
  • آزمایش کالریک. در طول این قسمت، آب یا هوای گرم و سرد در هر گوش قرار داده می شود. وقتی آب سرد یا هوا وارد گوش داخلی می شود، باید باعث ایجاد نیستاگموس شود. سپس چشم ها باید از آب سرد موجود در آن گوش دور شده و به آرامی به عقب برگردند. وقتی آب گرم یا هوا در گوش قرار می گیرد، چشم ها باید به آرامی به سمت آن گوش حرکت کرده و به آرامی به عقب بروند. اگر چشم ها به این روش پاسخ ندهند، ممکن است به این معنا باشد که عصب های گوش داخلی آسیب دیده است. شنوایی شناس همچنین بررسی می کند که آیا یک گوش متفاوت از گوش دیگر پاسخ می دهد یا خیر. اگر یک گوش آسیب دیده باشد، پاسخش نسبت به گوش دیگر ضعیف تر می شود یا ممکن است اصلا واکنشی نشان ندهد.

آیا تست VNG نیاز به آمادگی یا انجام کاری دارد؟

ممکن است لازم باشد رژیم غذایی خود را تغییر دهید یا از داروهای خاصی برای یک یا دو روز قبل از آزمایش خودداری کنید. در صورت وجود دستورالعمل خاصی که باید رعایت شود، شنوایی شناس به شما اطلاع می دهد.

آیا تست VNG  خطری دارد؟

این آزمایش ممکن است برای چند دقیقه احساس سرگیجه در شما ایجاد کند. در صورتی که سرگیجه به مدت طولانی تری ادامه یابد ممکن است نیاز به همراه داشته باشید تا شما را به خانه ببرد.

نتایج تست چه معنی می دهد؟

اگر نتایج طبیعی نبود، ممکن است به این معنی باشد که شما در گوش داخلی اختلال دارید. این شامل:

  • بیماری منیر، اختلالی که باعث سرگیجه، حملات کم شنوایی و وزوز گوش می شود. معمولا فقط یک گوش را درگیر می کند. اگرچه هیچ درمانی برای بیماری منیر وجود ندارد اما این اختلال ممکن است با دارو و/یا تغییر در رژیم غذایی شما مدیریت شود.
  • لابیرنتیت، اختلالی است که باعث سرگیجه و عدم تعادل می شود. زمانی ایجاد می شود که قسمتی از گوش داخلی عفونی یا متورم شود. این اختلال گاهی خود به خود برطرف می شود، اما در صورت تشخیص عفونت ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود.
  • یک نتیجه غیرطبیعی همچنین ممکن است به این معنی باشد که شما دارای مشکلی هستید که بر قسمت هایی از مغز تأثیر می گذارد که به کنترل تعادل شما کمک می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *