افت شنوایی و دمانس

افت شنوایی و دمانس


کم شنوایی فقط به این معنا نیست که یک فرد مسن باید تلویزیون را روشن کند. با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی، از جمله زوال عقل، مرتبط است.

آخرین تحقیقات مربوط به سالمندی نه تنها نشان می دهد که این دو با هم مرتبط هستند، بلکه دانشمندان را به این باور رسانده است که کاهش شنوایی ممکن است در واقع یکی از دلایل زوال عقل باشد.

افت شنوایی و دمانس

بر اساس گزارش کمیسیون Lancet در سال 2020 که کاهش شنوایی را به عنوان یکی از مهمترین عوامل خطر زوال عقل ذکر کرده است، اگر کم شنوایی دارید، شانس بیشتری برای ابتلا به زوال عقل دارید.

از دست دادن شنوایی می تواند مغز را وادار کند که سخت تر کار کند و آن را مجبور کند برای شنیدن فشار بیاورد و شکاف ها را پر کند.

که به قیمت سایر سیستم های تفکر و حافظه تمام می شود. احتمال دیگر: کم شنوایی باعث می شود که مغز سریعتر کوچک شود.

احتمال سوم این است که کم شنوایی افراد را به سمت مشارکت اجتماعی کمتر سوق می دهد، که برای حفظ انگیزه فکری بسیار مهم است. اگر خیلی خوب نمی شنوید، ممکن است زیاد بیرون نروید، بنابراین مغز کمتر درگیر و فعال است.

تخمین زده می شود که کاهش شنوایی عامل 8 درصد موارد زوال عقل باشد. این بدان معناست که کاهش شنوایی ممکن است مسئول 800000 مورد از تقریباً 10 میلیون مورد جدید زوال عقل باشد که هر سال تشخیص داده می شود.

کم شنوایی اثرات طولانی مدت بر سلامتی دارد. اعتقاد بر این است که خطر سقوط و افسردگی را افزایش می دهد.

همچنین منجر به هزینه‌های بالاتر مراقبت‌های بهداشتی می‌شود: افراد مبتلا به کم شنوایی در طی 10 سال، 47 درصد افزایش نرخ بستری شدن در بیمارستان را داشتند. بنابراین تشخیص و درمان مناسب کم شنوایی در سالمندان دارای اهمیت بالایی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *