انواع تمرینات توانبخشی دهلیزی

انواع تمرینات توانبخشی دهلیزی


انواع تمرینات توانبخشی دهلیزی ؛ تمرین عادت‌پذیری برای درمان علائم سرگیجه که به دلیل خود حرکتی و /یا به دلیل محرک‌های بینایی ایجاد می‌شود، استفاده می‌شود. همچنین، تمرین عادت‌پذیری برای بیمارانی که در محیط‌هایی با محرک بینایی، مانند مراکز خرید و فروشگاه‌های مواد غذایی، هنگام تماشای فیلم‌های اکشن یا تلویزیون، و/یا هنگام راه رفتن روی فرش‌های طرح‌دار و کف‌های براق، افزایش سرگیجه را گزارش می‌کنند، مناسب است. هدف از تمرین عادت‌سازی، کاهش سرگیجه از طریق قرار گرفتن مکرر فرد در معرض حرکات خاص یا محرک‌های بصری است که باعث ایجاد سرگیجه در بیمار می‌شود. این تمرینات به گونه ای طراحی شده اند که به طور خفیف، یا حداکثر، علائم سرگیجه را در بیماران تحریک کنند. با گذشت زمان، با رعایت و پشتکار خوب، شدت سرگیجه می تواند به دلیل یادگیری مغز برای نادیده گرفتن سیگنال غیر طبیعی کاهش یابد.

انواع تمرینات توانبخشی دهلیزی

  • تثبیت نگاه

تمرینات تثبیت نگاه برای بهبود کنترل حرکات چشم استفاده می شود تا دید در طول حرکت سر واضح باشد. این تمرین‌ها برای بیمارانی مناسب است که مشکلات دید واضح را گزارش می‌کنند، زیرا به نظر می‌رسد که دنیای بصری آن‌ها مانند هنگام خواندن یا هنگام تلاش برای شناسایی اشیاء در محیط، به‌ویژه هنگام حرکت، پرش دارد یا می‌پرد. دو نوع تمرین چشم و سر برای تقویت ثبات نگاه استفاده می شود. انتخاب اینکه کدام ورزش (ها) مورد استفاده قرار گیرد به نوع اختلال دهلیزی و میزان اختلال بستگی دارد.

  • تمرینات آموزش تعادل

تمرینات تعادلی برای بهبود ثبات استفاده می شود تا فعالیت های روزانه برای مراقبت از خود، کار و اوقات فراغت با موفقیت انجام شود. تمرین‌هایی که برای بهبود تعادل استفاده می‌شوند باید به گونه‌ای طراحی شوند که به مشکل(های) تعادل اساسی هر بیمار رسیدگی کنند. همچنین، برای ایجاد تغییرات در تعادل، تمرینات باید نسبتا چالش برانگیز باشند، اما به اندازه کافی ایمن باشند تا بیماران هنگام انجام آنها زمین نخورند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *