زمانی که دچار سبکی سر و عدم تعادل شده یا احساس می کنید در حال چرخش هستید، اگر همراه با آن حالت تهوع داشته اید، ممکن است به دلیل مشکلاتی مانند سرگیجه، میگرن یا فشار خون پایین باشد.

معمولاً سرگیجه همراه با تهوع، جدی نیست. اما اگر این علائم را دارید و نمی دانید چه چیزی باعث ایجاد آنها شده است یا تکرار می شوند، به پزشک خود اطلاع دهید.

سرگیجه، احساسی است که انگار شما در حال چرخش یا حرکت هستید در حالیکه بدن شما ثابت است. مشکل در قسمتی از گوش داخلی شما باعث ایجاد این علامت می شود.

سرگیجه و حالت تهوع

در صورت ابتلا به سرگیجه، ممکن است در حفظ تعادل و حرکت دچار مشکل شوید. گاهی اوقات سرگیجه به خودی خود از بین می رود. در غیر این صورت، پزشک علت مشکل را درمان می کند. برای تشخیص علت سرگیجه بایستی به متخصص گوش و حلوق و بینی مراجعه نموده و در صورت نیاز به شنوایی شناس ارجاع شوید تا ارزیابی های مربوط به تعادل برای شما انجام شود.

برخی از داروها می توانند سرگیجه شما را کاهش دهند. همینطور برخی تمرینات و مانورهای توانبخشی تعادل که شامل حرکات سر شما در موقعیتی خاص است.

اگر سرگیجه شما شدید است با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر موارد زیر را دارید.

سردرد شدید، درد قفسه سینه، مشکل در تنفس، ضربان قلب سریع یا دوبینی، احساس بی حسی در بازوها یا پاهای خود،گیجی، مشکل در راه رفتن، تشنج و تب.

مصرف الکل

نوشیدن زیاد الکل می تواند منجر یک سرگیجه بد شود. دلیل احساس سرگیجه این است که الکل خون شما را رقیق می کند. این حالت باعث تغییر تعادل مایعات در گوش داخلی شما می شود. همچنین سرگیجه می تواند باعث ایجاد حالت تهوع در شما شود. الکل می تواند معده شما را نیز تحریک کند که حالت تهوع را بیشتر می کند. اگر بیش از حد نوشیدنی مصرف کرده اید، ممکن است علائم زیر را ممکن است داشته باشید.

• لکنت زبان
  • صورت قرمز
  • دوبینی
  • خواب آلودگی
  • کند شدن رفلکس و واکنش های بدن

بیماری حرکت

بیماری حرکت عبارت است از سرگیجه و حالت تهوع هنگامی که سوار ماشین، قطار، هواپیما، قایق یا…. می شوید. برخی افراد فقط با تماشای تلویزیون یا فیلم دچار این حالت می شوند. این احساس زمانی اتفاق می افتد که اختلافی بین آنچه می بینید و احساس حرکت بدن شما وجود داشته باشد. بیماری حرکت همچنین علائمی مانند موارد زیر را ایجاد می کند.

• افتادن
  • پوست رنگ پریده
  • تعریق
  • سردرد

برای پیشگیری از بیماری حرکت، با پزشک خود مشورت کنید. داروهایی که می توانید قبل از سفر با هواپیما، ماشین یا قایق مصرف کنید را تجویز نماید. قبل از رفتن به چنین موقعیت هایی، وعده غذایی سنگین نخورید و در طول راه آب زیادی بنوشید. کنار پنجره بنشینید و به فاصله دور منظره بیرون نگاه کنید.

بارداری

حالت تهوع صبحگاهی و سرگیجه می تواند علائم اولیه بارداری باشند. هر دو علائم به احتمال زیاد به دلیل تغییرات هورمونی است.

حمله عصبی

اضطراب یا حمله وحشت زمانی رخ می دهد که با استرس شدید روبرو شده اید. بدن شما در حالت ستیز یا گریز قرار میگیرد. علت آن، احساسی است اما علائم آن جسمی است.

همراه با سرگیجه و حالت تهوع، حمله پانیک می تواند علائمی مانند موارد زیر را داشته باشد.

ضربان قلب سریع، تنگی نفس، لرزش، احساس سفتی در قفسه سینه، احساس گرما یا سرما، تعریق.

افت قند خون، میگرن، حمله قلبی، تومور مغزی نیز از دیگر عوامل بروز سرگیجه عمراه با تهوع هستند.