علل پری گوش

علل متنوعی برای ایجاد حس پری گوش وجود دارد از جمله برخی علل شایع زیر:

• تجمع جرم. به طور طبیعی جرم گوش خارج می شود اما گاهی این ماده در گوش تجمع می یابد و شنوایی را مسدود میکند. حس پری پس از شستشوی گوش رفع می شود.
  • مایع در گوش معمولا به دلیل اوتیت میانی رخ می دهد یعنی مایع در پشت پرده تجمعه می یابد. گاهی نیاز به درمان خاصی وجود ندارد اما گاهی نیاز است از داروها یا روش های درمانی دیگر استفاده شود.
  • فشار سینوس عفونت و التهاب سینوس ها می تواند منجر به التهاب شیپور استاش شود. در نتیجه تهویه گوش به خوبی انجام نمی شود و حس پری گوش ایجاد میگردد.
  • کم شنوایی ناشی از نویز. نویز شدید ناگهانی مانند افجار یا نویز مداوم در محل کار می تواند به شنوایی آسیب بزند و حس پری گوش ایجاد نماید. گاهی این حالت موقتی است و خودبخود بهبود می یابد با اینحال برخی موارد نیز اسیب دائمی دارند.

علل پری گوش

برخی علل کمتر شایع برای احساس پری گوش نیز وجود دارند. از جمله:

• اضطراب می تواند باعث پر شدن گوش، فشار و درد شود این بیماران به ویژه در زمان حمله پانیک شان ممکن است کم شنوایی، احساس پری یا کیپی گوش داشته باشند. این امر به احتمال زیاد ناشی از حساسیت سیستم شنوایی به تغییرات جریان خون است.
  • بیماری منیر و اختلالات تعادل. یکی از مشخصه های بیماری منییر احساس پری و کیپی در گوش است. این بیماری به دلیل افزایش فشار مایع اندولنف در گوش داخلی ایجاد می شود.
  • عفونت گوش خارجی (“گوش شناگر”) این عفونت در افرادی که شناگر هستند شایع تر است و به دلیل گیر کردن آب در گوش خارجی ایجاد می شود. این آب می تواند محیط را برای رشد باکتر و قارچ مساعد کند.
  • ضربه مغزی می تواند منجر به احساس پری در گوش شود.