فشار گوش

بسیاری از ما در برهه ای از زمان احساس فشار در گوش خود کرده ایم. این امر می تواند یک احساس ناراحت کننده باشد و احساس کنید که یک یا هر دو گوش بسته یا گرفتگی دارد.

دلایل احتمالی زیادی برای فشار در گوش وجود دارد، از جمله تغییر در ارتفاع، عفونت سینوسی و حتی تجمع جرم گوش. علل احتمالی احساس فشار گوش عبارتند از:

• تغییرات ارتفاع
  • بیماری منییر
  • سینوزیت
  • کلستئاتوما
  • عفونت گوش
  • نورومای آکوستیک
  • سرماخوردگی
  • عفونت قارچی گوش
  • آلرژی
  • اوتیت میانی مزمن
  • اختلالات مفصل گیجگاهی فکی (TMJ)
  • تجمع جرم گوش
  • وجود جسم خارجی در کانال گوش

فشار گوش

بیماری منیر، وضعیتی است که گوش داخلی را درگیر می کند. این بیماری به دلیل تجمع مایع در گوش داخلی ایجاد می شود. این حالت می تواند بر مواردی مانند تعادل و نحوه شنیدن و تفسیر اصوات در مغز شما تأثیر بگذارد. به طور معمول فقط یک گوش را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم منییر می تواند شامل فشار گوش، سرگیجه شدید، پری گوش و کاهش شنوایی باشد. سرگیجه به صورت حمله ای رخ می دهد و می تواند ناتوان کننده باشد.

تشخیص بیماری منییر با استفاده از آزمون های شنوایی و تعادل انجام می شود. شنوایی شناس فردی است که این آزمایشات را انجام می دهد و نتایج را گزارش می نماید. زمایکه تشخیص منییر داده شد، پروتکل های درمانی اجرا می شوند. تغییر در رژیم غذایی یکی از این روش های درمانی است. بیماران باید از مصرف نمک، غذاهای پرچرب و پر ادویه، کافئین و… اجتناب کنند زیرا ممکن است محرک حملات باشد. درمان دارویی برای کاهش علائم سرگیجه در فاز حاد حمله مورد استفاده قرار می گیرند. گاهی از روش های جراحی نیز برای درمان این اختلال استفاده می شود. در طی برخی روش های جراحی ممکن است شنوایی هم حفظ شود که به شرایط بیمار بستگی دارد.