پارگی پرده گوش، یک سوراخ یا پارگی کوچک در پرده گوش یا غشاء تمپان است. غشاء تمپان، بافت نازکی دارد که گوش میانی را از مجرای گوش خارجی شما جدا کرده است. هنگامی که امواج صوتی وارد گوش می شوند، این پرده ارتعاش می کند. انتقال ارتعاش از طریق استخوانچه های گوش میانی ادامه می یابد.در صورتیکه پرده گوش شما آسیب ببیند، شنوایی تان نیز ممکن است دچار مشکل شود. در موارد نادر، این وضعیت می تواند باعث کم شنوایی دائمی شود.

علائم پارگی پرده گوش

درد اصلی ترین علامت پارگی پرده گوش است. برای برخی، درد ممکن است شدید باشد. این علامت می تواند در طول روز ثابت بماند یا می تواند شدت آن متغیر باشد.

معمولا هنگامی که درد برطرف می شود، گوش شروع به ترشح می کند. در این مرحله، پرده گوش پاره می شود. مایعات آبکی، خونی یا چرکی ممکن است از گوش آسیب دیده خارج شوند. پارگی ناشی از عفونت گوش میانی معمولا باعث خونریزی می شود. این عفونت های گوش بیشتر در کودکان خردسال، افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا یا در مناطقی با کیفیت هوای نامناسب رخ می دهد.

ممکن است دچار کم شنوایی موقت در گوش آسیب دیده باشید. همچنین می توانید وزوز گوش موقت یا مداوم یا سرگیجه را تجربه کنید.

پارگی پرده گوش چگونه تشخیص داده می شود؟

در صورت مشاهده هر یک از علائم پارگی پرده گوش ، پزشک معاینه اتوسکوپی را انجام می دهد. اتوسکوپ ابزاری با نور است که برای مشاهده داخل گوش استفاده می شود. در بیشتر موارد اگر سوراخ یا پارگی در پرده گوش وجود داشته باشد، پزشک قادر به مشاهده آن خواهد بود.

گاهی اوقات ممکن است جرم گوش یا ترشح زیادی وجود داشته باشد که پزشک نتواند پرده گوش را به وضوح مشاهده کند. در این صورت پزشک ممکن است مجرای گوش را تمیز کرده یا قطره گوش تجویز کند تا از آن برای پاکسازی مجرا کمک بگیرید. گاهی اوقات پزشک از یک ابزار دمیدن هوا متصل به اتوسکوپ استفاده می کند تا حرکت پرده را ببیند. اگر پرده گوش پاره نشده باشد هنگام برخورد هوا به آن حرکت می کند.

پزشک همچنین ممکن است شنوایی شما را آزمایش کند. تست شنوایی مشخص میکند که پارگی پرده گوش چقدر بر شنوایی تأثیر گذاشته است. آنها ممکن است از دیاپازون برای آزمایش آن استفاده کنند. همچنین ممکن است پزشک برای انجام تست ادیومتری درخواست کند که در آن از مجموعه ای از صداها برای تعیین سطح شنوایی شما استفاده می شود. عمدتا افت شنوایی که به دلیل پارگی پرده گوش باشد، موقتی است. شنوایی طبیعی معمولا بعد از بهبود پرده گوش برمی گردد.