ترمیم پرده گوش یک روش جراحی است که برای رفع پارگی پرده گوش استفاده میشود. این جراحی همچنین میتواند برای ترمیم یا جایگزینی سه استخوانچه پشت پرده گوش نیز استفاده شود.

پرده گوش، غشاء نازکی بین گوش خارجی و گوش میانی است. پرده گوش با برخورد امواج صوتی به آن ارتعاش پیدا میکند. عفونت های مکرر گوش، جراحی یا ضربه ممکن است باعث آسیب به پرده گوش یا استخوانچه های گوش میانی شود. این آسیب ها باید با جراحی اصلاح شوند. آسیب به پرده گوش یا استخوانچه های گوش میانی میتواند منجر به کم شنوایی و افزایش خطر عفونت گوش شود.

انواع جراحی ترمیم پرده گوش

میرنگوپلاستی

اگر سوراخ یا پارگی پرده گوش کوچک باشد پزشک ممکن است ابتدا سعی کند سوراخ را با ژل یا دستمال کاغذی وصله بزند. این روش 15 تا 30 دقیقه طول میکشد. اغلب میتواند در مطب پزشک و تنها با بی حسی موضعی انجام شود.

تیمپانوپلاستی

جراح ابتدا از لیزر برای برداشتن بافت اضافی ایجاد شده در گوش میانی استفاده میکند. در این عمل، یک تکه کوچک از بافت بدن فرد را از یک رگ یا غلاف عضلانی برداشته و روی پرده گوش پیوند میزند. این روش معمولا دو تا سه ساعت طول میکشد.

جراحی اوسیکولوپلاستی

اگر سه استخوانچه گوش میانی شما در اثر عفونت گوش یا ضربه آسیب دیده باشند، اوسیکولوپلاستی لازم است. این روش تحت بیهوشی عمومی انجام میشود. استخوانچه ها را می توان با استفاده از پروتزها جایگزین کرد.

عوارض ناشی از جراحی ترمیم پرده گوش

هر نوع جراحی با خطراتی همراه است. خطرات می تواند شامل خونریزی، عفونت در محل جراحی و واکنش های آلرژیک باشد. عوارض ناشی از جراحی ترمیم پرده گوش، نادر است اما می تواند شامل موارد زیر باشد.

• آسیب به عصب صورت یا عصبی که حس چشایی شما را کنترل می کند.
  • آسیب به استخوانچه های گوش میانی که باعث کم شنوایی می شود.
  • سرگیجه.
  • بهبود ناقص سوراخ پرده گوش.
  • کم شنوایی متوسط ​​یا شدید.
  • کلستئاتوما که یک تجمع غیر طبیعی پوست در پشت پرده گوش است.

مراقبت ها بعد از جراحی ترمیم پرده گوش

پزشک، گوش شما را بعد از عمل جراحی می بندد. این پانسمان باید پنج تا هفت روز پس از جراحی در گوش شما بماند. معمولا پانسمان روی کل گوش شما قرار می گیرد تا از آن محافظت کند. به طور معمول افرادی که تحت عمل ترمیم پرده گوش قرار می گیرند، فورا از بیمارستان مرخص می شوند.

ممکن است بعد از عمل قطره گوش به شما داده شود. برای استفاده از آنها، پانسمان را به آرامی برداشته و قطره ها را در گوش خود بریزید. پانسمان را تعویض کنید و چیز دیگری در گوش خود نگذارید.