درمان عفونت گوش با دارو

درمان عفونت گوش با دارو ؛اوتیت مدیا، عفونت گوش میانی است که باعث التهاب (قرمزی و تورم) و تجمع مایع در پشت پرده گوش می‌شود. هر کسی می‌تواند به عفونت گوش میانی مبتلا شود اما نوزادان بین 6 تا 15 ماه بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند. تخمین زده می‌شود که از هر چهار کودک، یک نفر تا 10 سالگی، حداقل یکبار عفونت گوش میانی را تجربه می‌کند.

در اکثر موارد، عفونت گوش میانی (اوتیت مدیا) طی 3 تا 5 روز بهبود می‌یابند و نیاز به درمان خاصی ندارند. در د و تب را نیز می‌توان با داروهایی نظیر استامینوفن و ایبوپروفن تسکین داد اما دقت کنید که داروی مورد استفاده مناسب سن کودک تان باشد. قرار دادن پارچه گرم روی گوش آسمبتلا به عفونت نیز ممکن است به تسکین درد کمک کند.

درمان عفونت گوش با دارو (آنتی بیوتیک ها)

آنتی بیوتیک ها به طور معمول برای درمان عفونت گوش میانی استفاده نمی‌شوند زیرا هیچ مدرکی مبنی بر تسریع روند بهبود وجود ندارد. بسیاری از موارد اوتیت ناشی از ویروس ها هستند که آنتی بیوتیک ها در برابر آنها موثر نیستند.

استفاده از آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت های جزئی باکتریایی نیز احتمال مقاوم شدن باکتری ها را در طول زمان افزایش می‌دهد. این بدان معناست که عفونت های جدی تر در آینده قابل درمان نیستند. با اینحال گاهی نیاز به درمان با آنتی بیوتیک ها وجود دارد که با تشخیص پزشک خواهد بود.

در صورت نیاز به آنتی بیوتیک، معمولا یک دوره 5 روزه آنتی بیوتیک به نام آموکسی سیلین تجویز می‌شود. این دارو اغلب به صورت مایع داده می‌شود. عوارض جانبی آموکسی سیلین عبارتند از:

• بثورات پوستی
  • احساس بیماری
  • اسهال

یک آنتی بیوتیک جایگزین مانند اریترومایسین یا کلاریترومایسین ممکن است برای افرادی که به آموکسی سیلین حساسیت دارند استفاده شود. در برخی موارد، پزشک ممکن است نسخه ای به شما بدهد که اگر شرایط تا آن زمان مشخصی بهبود نیافت، می‌توانید چند روز بعد آن را تهیه کنید.

بزرگسالان و کودکانی که به عفونت طولانی مدت گوش میانی مبتلا می‌شوند (اوتیت میانی چرکی مزمن) ممکن است از دوره های کوتاه قطره گوش آنتی بیوتیک سود ببرند.

در کودکان معمولا آنتی بیوتیک ها تنها در صورتی در نظر گرفته می‌شوند که فرزند شما:

• دارای یک بیماری جدی است که آنها را در برابر عوارض اوتیت آسیب پذیرتر می‌کند مانند فیبروز کیستیک یا بیماری مادرزادی قلبی
  • کمتر از سه ماه سن دارد
  • کمتر از دو سال سن دارد و در هر دو گوش عفونت دارد
  • ترشح از گوش دارد

در بزرگسالان ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کنند اگر:

• دارای مشکلات سلامتی جدی هستند که آنها را در برابر عوارض اوتیت آسیب پذیرتر می‌کند، مانند فیبروز کیستیک یا بیماری مادرزادی قلبی
  • علائم شان بعد از چهار روز هیچ نشانه ای از بهبودی نشان نمی‌دهند