سینوزیت حاد

سینوزیت چیست؟

سینوزیت حاد یک عفونت کوتاه مدت سینوس ها است که در بیشتر اوقات با عفونت سینوس ها همراه است.
سینوزیت بیشتر با عنوان رینوسینوزیت “rhinosinusitis” شناخته شده است چون تقریبا همیشه تورم شامل بافت بینی میشود.
سینوس ها 4 حفره جفت شده در سر میباشد.
آن ها توسط کانال های باریکی به هم متصل شده اند.
سینوس ها مخاط رقیقی را تولید میکنند که از مجاری بینی خارج میشود و بینی را تمیز میکند.
سینوس ها به طور معمول از هوا پر شده اند ، که میتوانند توسط مایع بسته بشوند. وقتی این اتفاق بیوفتد آن ها عفونی میشوند.

دوره زمانی سینوزیت حاد:

کمتر از یک ماه طول میکشد، علامت های آن ممکن است طی 10 روز به صورت خود به خودی خوب شوند، اما ممکن است 3 یا 4 هفته هم طول بکشد. این بیماری معمولا در اثر سرماخوردگی نشات گرفته از عفونت ویروسی ایجاد میشود ولی میتواند منشا ویروسی هم نداشته باشد

عواملی که باعث سینوزیت حاد میشود شامل:

افرادی که بیشتر در خطر ابتلا به سینوزیت هستند:

افرادی که آلژی دارند، افرادی که مشکلات ساختاری بینی دارند مانند پلیپ که میتواند داخل بینی و سینوس ها رشد کند و افرادی که تایم زیادی را در محیط هایی مثل مدرسه و … میگذرانند.

علائم سینوزیت حاد:

درمان سینوزیت حاد:

بسیاری از کیس های سینوزیت حاد در خانه قابل درمان میباشد

گذاشتن پارچه گرم و مرطوب روی سینوس ها برای کاهش درد، بخور که میتواند رطوبت هوا را نگه دارد، اسپری بینی نمکی برای باز شدن راه بینی، مایعات به فراوانی استفاده کنید.

درمان جراحی سینوزیت حاد:

در بعضی موارد برای از بین بردن دلیل به وجود آمدن سینوریت حاد نیاز به انجام جراحی است.
مثل مواردی مانند: برداشتن پلیپ بینی، درست کردن انحراف بینی، تمیز کردن سینوس ها

جهت درمان این بیماری میتوانید به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا پروسه درمان شما طبق نظر ایشان پیگیری شود.