نوریت دهلیزی

نوریت دهلیزی نوعی بیماری است که باعث سرگیجه می شود.
این نتیجه التهاب عصب دهلیزی است، عصبی در گوش که اطلاعات مربوط به تعادل را به مغز شما می فرستد.
هنگامی که ملتهب است، این اطلاعات به درستی منتقل نمی شود.
نوریت دهلیزی معمولاً پس از چند روز بهبود می یابد.
با این حال ، علائم ممکن است حدود سه هفته طول بکشد.
همچنین ممکن است به مدت چند ماه دوره های مکرر سرگیجه داشته باشید.

نوریت دهلیزی اغلب با لابیرنتیت اشتباه گرفته می شود.
در حالی که این دو بیماری بسیار شبیه به هم هستند ، اما تفاوت های جزئی وجود دارد.
نوریت دهلیزی فقط به التهاب عصب دهلیزی شما گفته می شود.
لابیرنتیت به التهاب اعصاب دهلیزی و عصب حلزون اشاره دارد که اطلاعات مربوط به شنوایی شما را انتقال می دهد.
این بدان معناست که لابیرنتیت علاوه بر سرگیجه، مشکلات شنوایی نیز ایجاد می کند، از جمله مشکلات شنوایی و وزوز گوش از طرف دیگر، نوریت دهلیزی فقط علائم سرگیجه را ایجاد می کند.

علائم نوریت دهلیزی:

علائم نوریت دهلیزی معمولاً به سرعت بروز می کند و در اولین زمان بروز، علائم شدیدتر است آنها عبارتند از:

• سرگیجه ناگهانی
  • مسائل تعادل
  • گیجی
  • مشکل در تمرکز

دلایل نوریت دهلیزی:

بیشتر موارد نوریت دهلیز به علت عفونت ویروسی ، یا در گوش داخلی یا در قسمت دیگر بدن  ایجاد می شود. عفونت های رایج ویروسی که می توانند باعث التهاب عصب دهلیزی شوند عبارتند از:

• سرخک
  • آنفولانزا
  • سرخچه
  • اوریون
  • زونا
  • آبله مرغان

در برخی موارد ، عفونت های باکتریایی می توانند باعث التهاب عصب دهلیزی شوند. با این حال ، لابیرنتیت به احتمال زیاد توسط باکتری ایجاد می شود.

تشخیص نوریت دهلیزی:

قبل از تشخیص نوریت دهلیزی، پزشک سعی می کند علل جدی سرگیجه و عدم تعادل شما ، مانند سکته مغزی یا بیماری عصبی را رد کند. آنها ممکن است این کار را با استفاده از  MRI یا  انجام حرکات خاص انجام دهند.در مرحله بعدی ، آنها احتمالاً شنوایی شما را آزمایش می کنند تا بتوانند اعصاب را تحت تأثیر قرار دهند.

درمان:

برای نوریت دهلیزی ناشی از عفونت زمینه ای ، شما احتمالاً به آنتی بیوتیک یا داروهای ضد ویروسی برای درمان عفونت نیاز خواهید داشت. برای عصب دهلیزی خود درمانی استاندارد وجود ندارد ، اما مواردی ممکن است در بهبود علائم شما کمک کنند.

داروهای خاص می توانند به سرگیجه و حالت تهوع کمک کنند. این شامل:

• دیفن هیدرامین (بنندریل)
  • مکلیزین (آنتی ورت)
  • لورازپام (آتیوان)
  • دیازپام (والیوم)

اگر بعد از چند هفته علائم بهتر نشد ، ممکن است به درمان توانبخشی دهلیزی نیاز داشته باشید. این شامل انجام حرکات ملایم ، مانند تمرینات برانت-داروف ، برای کمک به مغز برای تغییر در تعادل است. هنگامی که برای اولین بار این تمرینات را شروع می کنید ، ممکن است احساس شود که علائم بدتر می شوند ، که این مورد طبیعی است.

در مرکز گوش و شنوایی هییر پلاس تمامی ارزیابی های شنوایی و تعادل توسط کادری مجرب متشکل از شنوایی شناس و پزشک متخصص گوش،حلق و بینی انجام می گیرد.
در این مرکز تلاش شده است تا پروسه ارزیابی، تشخیص و درمان بیماری در یک جلسه انجام شود.