حواس تحت تأثیر در کووید -19

شایع ترین علائم کووید-19 شامل تب، سرفه خشک، از دست دادن بویایی و چشایی است. همچنین درد عضلانی، خستگی، سردرد، مشکلات تنفسی و گلودرد و در برخی موارد ذات الریه وجود دارد. با گذشت زمان دامنه علائم احتمالی بیماری به سایر تظاهرات از جمله مشکلات گوارشی، بثورات پوستی و ورم ملتحمه گسترش می یابد.

تأثیر ویروس کرونا بر طعم و بو در حال حاضر به طور گسترده ای شناخته شده است در حالی که تأثیرات آن بر شنوایی، کمتر مورد بحث و مطالعه قرار گرفته است. با این حال مدتی است که تعداد افراد مبتلا به گوش درد در ارتباط با تشخیص کووید-19در حال افزایش است.

درد گوش و فشار زیاد در گوش به عنوان علائم بیماری کووید -19

درد گوش یا احساس فشار توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) و یا از سوی اداره بهداشت عمومی فدرال در بین علائم کووید-19 گنجانده نشده است. حتی پزشکان به طور معمول وجود اختلالات گوش را در معاینه افراد مشکوک به کرونا بررسی نمی کنند. در هر صورت گوش درد و فشار در گوش مطمئنا از علائم قابل قبول بیماری کرونا است اگرچه به اندازه تب، سرفه خشک یا از دست دادن بویایی و چشایی رایج نیست.

به طور کلی بیماری کرونا حداقل تا حدی شبیه علائم آنفولانزا است. آنفولانزای واقعی می تواند منجر به علائمی چون فشار گوش شود به عنوان مثال ناشی از اوتیت میانی. با این حال، احتمال بروز التهابات ثانویه ناشی از کووید-19 به همان اندازه قابل تصور است. مواردی از جمله التهاب سینوس های پارانازال، حلق و شیپور استاش، که گوش میانی را به نازوفارنکس متصل می کند، و در نتیجه مشکلات گوش ایجاد می شود.

انسداد گوش و کووید-19

گوش درد می تواند دلایل متعددی داشته باشد. التهابات به عنوان مثال در مجرای گوش به دنبال عفونت یا اوتیت میانی، اغلب مسئول این اختلالات هستند. آسیب هایی مثلا در پرده گوش و همچنین مشکلات فک یا دندان ها نیز می توانند منشا گوش درد باشند. این درد می تواند ضربان دار، تیز یا آرام باشد و اغلب با ناراحتی های دیگر مانند سرگیجه، مشکلات شنوایی یا فشار ناخوشایند گوش همراه است.

به عنوان یک قاعده، گوش درد هیچ عارضه ای ندارد و بدون مشکل زیاد و با استفاده از مسکن ها برطرف می شود. در اصل اگر درد به مرور زمان بهتر نشد، با نشت مایع از گوش از بین نرفت و یا در صورت وجود علائم دیگر از جمله تب و سرگیجه، به متخصص گوش مراجعه کنید. با این حال در زمان شیوع کروناویروس توصیه می شود به بروز اختلالات گوش توجه بیشتری داشته باشید.