گوش پاک کن و عوارض آن

گوش پاک کن و عوارض آن


گوش پاک کن معمولا به عنوان راهی سریع برای حذف جرم از گوش استفاده می شود. استفاده از آنها آسان و راحت است. اما حقیقت این است که آنها واقعا می توانند بیشتر از فایده، صدمه وارد کنند.
گوش پاک کن می تواند جرم را بیشتر وارد مجرای گوش کند که می تواند باعث ایجاد ضربه، ناراحتی یا پارگی در پرئه گوش شود. اگر جرم بیش از حد وارد کانال گوش شود ممکن است نیاز به مداخله جراحی داشته باشید. در صورت عدم درمان، عوارض طولانی مدت حتی می تواند منجر به عفونت یا کاهش شنوایی شود.

گوش پاک کن

به دلیل شکل مجرای گوش، هل دادن یک گوش پاک کن به داخل گوش شما مقدار کمی جرم را از بین می برد، اما مقدار بیشتری از آن را به سمت داخل کانال فشار می دهد. با گذشت زمان، این کار باعث می شود که جرم جمع شود و در نهایت می تواند خشک شده و کانال گوش را به طور کامل مسدود کند.

آنچه بسیاری از مردم متوجه نیستند این است که جرم گوش برای شما مفید است. جرم، پوست لطیف گوش شما را چرب کرده و آن را مرطوب نگه می دارد. همچنین می تواند مانع ورود مواد زائد مانند حشرات یا خاک به درون گوش شود. علاوه بر این مطالعات نشان می دهد که جرم دارای خواص ضد باکتریایی است که می تواند به جلوگیری از عفونت در مجرای گوش کمک کند.

پرده گوش، ظریف است

به راحتی با یک گوش پاک کن به پرده گوش می رسیم. از آنجا که پرده گوش بسیار ظریف است می توان با استفاده از حتی ملایم ترین فشار هنگام استفاده از گوش پاک کن، آن را به راحتی پاره کرد. از هر کسی که دچار سوراخ شدن پرده گوش شده است بپرسید (این یک تجربه خوشایند نیست) درد شدیدی دارد و ممکن است گوش مایع شفافی را نشت کند.

ممکن است شنوایی تان را نیز کمی از دست بدهید که به آن افت انتقالی می گویند.
درد ناگهانی، نشت مایعات، وزوز گوش یا کاهش شنوایی از موارد احتمالی پس از سوراخ شدن پرده گوش است.

چگونه گوش های خود را تمیز کنیم

گوش خارجی هر از چند گاهی نیاز به تمیز کردن خوب دارد. این کار را می توانید به آرامی و با کمی صابون، آب و یک دستمال در حین دوش گرفتن انجام دهید.
در بیشتر موارد، مجرای گوش نیازی به تمیز کردن ندارد. هنگام شستن موها یا دوش گرفتن، آب کافی به مجرای گوش وارد می شود تا جرم تجمع یافته شل شود. علاوه بر این، پوست مجرای گوش شما به طور طبیعی یک الگوی جایگزینی دارد. وقتی پوست قدیمی از بین می رود، جرم گوش با آن همراه می شود. بیشتر مواقع هنگامی که شما در خواب هستید موم شل شده و به خودی خود می ریزد و نیاز به گوش پاک کن نیست.

اکثر مردم نیازی به انجام کاری برای حذف جرم گوش فراتر از روال روزانه دوش گرفتن ندارند. توجه به این نکته ضروری است که گوش برخی از افراد، جرم بیش از حد تولید می کند و ممکن است لازم باشد این جرم به طور حرفه ای توسط متخصص گوش و حلق و بینی برداشته شود. جرم معمولا به وسیله ی شستشو با آب، مکش یا قاشقک مخصوص برداشته می شود.

چه زمانی باید در مورد جرم گوش به پزشک مراجعه کرد؟

کسانی که جرم زیادی در گوش شان تجمع پیدا کرده است، باید به پزشک مراجعه کنند. پزشک متخصص گوش و حلق و بینی می توانند به راحتی جرم گوش را جدا کنند. این فرآیند عملا بدون درد و موثر است.
اگر جرم گوش قابل توجهی در مجرای گوش خود دارید یا فکر می کنید جرم بر شنوایی شما تأثیر می گذارد، به پزشک مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *