سوت گوش و سرگیجه

سوت گوش و سرگیجه که در فعالیتهای روزانه شما اختلال ایجاد می کند، با اصطلاحات پزشکی سرگیجه و وزوز گوش شناخته می شوند. این علائم می تواند کار، آرامش و حتی خوابیدن را برای شما سخت کند. درد و فشار در سر یا سینوس های شما می تواند اثرات مشابهی داشته باشد.

این علائم گاهی می تواند نشانه مشکلات جزئی مانند عفونت سینوسی یا سردرد باشد. اما وقتی این علائم شدید هستند یا برطرف نمی شوند، ممکن است نیاز به مراقبت فوری پزشکی داشته باشند.

در صورت داشتن علائم زیر فورا به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی باشد:

• احساس ضعف یا از دست دادن هوشیاری
  • درد قفسه سینه
  • تغییر ناگهانی بینایی یا شنوایی
  • خون ریزی از بینی
  • سرگیجه ای که با گذشت زمان بدتر می شود یا چند ساعت ادامه می یابد
  • سردردی که بیش از یک روز طول می کشد و به مسکن های معمولی پاسخ نمی دهد
  • حس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در اندام شما به ویژه فقط در یک طرف بدن
  • ضعف در یک طرف صورت یا بدن شما
  • لکنت زبان
  • از دست دادن بینایی در یک چشم
  • قادر به ایستادن یا راه رفتن نبودن

افرادی که در گوش خود صدای سوت حس(سوت گوش و سرگیجه) می کنند گاهی علائم سرگیجه را نیز گزارش می دهند. این مورد بسیار رایج است زیرا هر دوی این شرایط هر چند به طرق مختلف، با سلامت گوش شما ارتباط تنگاتنگی دارد.

گاهی اوقات ترکیب این علائم می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد. در اینجا ما به رابطه بین وزوز گوش و سرگیجه نگاهی خواهیم انداخت.

سرگیجه و وزوز گوش می تواند از علائم بیماری منیر باشد. افراد مبتلا به بیماری منیر، سرگیجه ای را تجربه می کنند که از 20 دقیقه تا چند ساعت طول می کشد. علائم اضافی شامل نوسان شنوایی، وزوز گوش و احساس فشار در گوش است.

گوش داخلی شما حاوی مایعی به نام مایع اندولنفاتیک است. بیماری منیر از افزایش سطح این مایع در گوش ناشی می شود. تمرکز گزینه های درمانی بر کاهش سطح مایع در گوش است.

پزشک شما ممکن است یک یا چند روش برای سوت گوش و سرگیجه توصیه کند از جمله:

• رژیم کم نمک
  • داروی دیورتیک
  • جراحی در موارد شدید

مصرف برخی داروها، ضربه به سر، عفونت گوش، تومورها و… از جمله دیگر عواملی هستند که ممکن است وزوز و سرگیجه ایجاد نمایند.

تشخیص علت این علائم بسیار اهمیت دارد زیرا برخی موارد ممکن است خطرناک باشند. برای ارزیابی و تشخیص مناسب بهتر است به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نموده و ارزیابی های مربوطه را انجام دهید.