پیشگیری از کلستئاتوم

پیشگیری از کلستئاتوم


پیشگیری از کلستئاتوم ؛ کلستئاتم یک رشد غیر طبیعی پوست است که می تواند در گوش میانی ایجاد شود. معمولا به عنوان مجموعه ای از سلول های مرده پوست شروع می شود و به یک توده ی کیسه مانند در پشت پرده گوش تبدیل می شود. این توده می تواند به طور قابل توجهی شنوایی و تعادل فرد و همچنین عملکرد عضلات صورت آنها را مختل کند.

کلستئاتوم شایع نیست، با اشکال اکتسابی (آنهایی که در بدو تولد وجود ندارند) بروز سالانه 9 تا 12.6 از 100000 بزرگسال و 3 تا 15 از 100000 کودک دارند. این توده ها در پسران بیشتر از دختران دیده می شود و میزان آنها در میان مردم قفقاز بیشتر است.

پیشگیری از کلستئاتوم

شایع ترین علائم تخلیه گوش، کاهش شنوایی و پری گوش است. گاهی اوقات زنگ زدن (وزوز گوش) ممکن است به دلیل کاهش شنوایی رخ دهد. به ندرت می تواند باعث درد شود. تشخیص و درمان به موقع این توده ضروری است زیرا می تواند عوارض جدی ایجاد نماید. برای پیشگیری به نکات زیر توجه نمایید:

  1. امکان پیشگیری از کلستئاتوم مادرزادی وجود ندارد. با این حال، ارزش دارد که والدین و مراقبان از این بیماری آگاه باشند تا کودکان بتوانند به سرعت تشخیص و درمان را دریافت کنند.

  2. برای کلستئاتوم اکتسابی، درمان مناسب عفونت گوش بهترین پیشگیری است. با این حال، کلستئاتوم هنوز ممکن است ایجاد شود. مراقبت به موقع از گوش برای جلوگیری از کلستئاتوم اکتسابی اولیه یا ثانویه کلیدی است. این شامل ارزیابی زمانی می شود که نگرانی هایی در مورد عفونت های ساده یا تخلیه وجود دارد که از بین نمی روند.

  3. برخی از محققان پیشنهاد می کنند که قرار دادن لوله های تمپانوستومی در گوش می تواند از رشد کلستئاتوم جلوگیری کند. این لوله‌ها می‌توانند گوش میانی را هوادهی کنند، اجازه تخلیه مایعات را بدهند و خطر فشار منفی در شیپور استاش را کاهش دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *