افت شنوایی حسی عصبی

افت شنوایی حسی عصبی


افت شنوایی حسی عصبی (SNHL) به دلیل آسیب به ساختارهای گوش داخلی یا عصب شنوایی شما ایجاد می شود که عامل بیش از 90 درصد کم شنوایی ها در بزرگسالان است. علل شایع این افت شنوایی شامل قرار گرفتن در معرض صداهای بلند، عوامل ژنتیکی یا روند طبیعی پیری است.

حلزون گوش دارای موهای کوچکی است که به عنوان استریوسیلیا شناخته می شوند. این موها ارتعاشات را از امواج صوتی به سیگنال های عصبی تبدیل می کنند که عصب شنوایی شما به مغز منتقل می کند. قرار گرفتن در معرض صداهای بلند می تواند به این موها آسیب برساند. با این حال ممکن است تا زمانی که 30 تا 50 درصد سلولها آسیب نبیند، دچار کم شنوایی نشوید.

بسته به میزان آسیب، افت شنوایی حسی عصبی می تواند از کم شنوایی خفیف تا کم شنوایی کامل متغیر باشد.

افت حسی عصبی یک وضعیت تهدید کننده زندگی نیست اما اگر به درستی مدیریت نشود می تواند در توانایی شما در برقراری ارتباط اختلال ایجاد کند.

علائم افت شنوایی

بسته به علت، افت شنوایی  می تواند در یک گوش یا هر دو گوش رخ دهد. اگر افت شنوایی حسی عصبی شما به تدریج شروع شود، علائم تان ممکن است بدون تست شنوایی مشخص نباشد. اگر افت شنوایی حسی عصبی ناگهانی را تجربه کردید، علائم شما ظرف چند روز ظاهر می شود. بسیاری از مردم اولین بار هنگام بیدار شدن از خواب متوجه افت شنوایی حسی عصبی ناگهانی می شوند.

کم شنوایی حسی عصبی می تواند منجر به موارد زیر شود:

مشکل در شنیدن صداها هنگام وجود صداهایی پس زمینه

مشکل خاص در درک صدای کودکان و زنان

سرگیجه یا مشکلات تعادلی

مشکل در شنیدن صداهای بلند

صداها گرفته و خفه به نظر می رسند

احساس می کنید صداها را می شنوید اما نمی توانید آنها را درک کنید

وزوز گوش (زنگ زدن در گوش شما)

علل

می تواند مادرزادی باشد که در زمان تولد وجود داشته یا اکتسابی است. موارد زیر علل بالقوه آن هستند.

افت مادرزادی

کم شنوایی مادرزادی از بدو تولد وجود دارد و یکی از شایع ترین ناهنجاری های هنگام تولد است. این در حدود 1 تا 3 نوزاد در هر 1000 تولد تأثیر می گذارد.

حدود 50 درصد افت شنوایی کودکان متولد شده با کم شنوایی مادرزادی را عوامل ژنتیکی و نیمی دیگر را عوامل محیطی ایجاد می کنند. بیش از 100 ژن با کاهش شنوایی ژنتیکی مرتبط است. عفونت ها و کمبود اکسیژن همگی می توانند منجر به کاهش شنوایی شوند.

کم شنوایی ناشی از قرارگیری در معرض سروصدا های بلند

قرار گرفتن در معرض صداهای بیش از 85 دسی بل می تواند منجر به افت شنوایی حسی عصبی شود. حتی یکبار قرار گرفتن در معرض صداهایی مانند شلیک گلوله یا انفجار می تواند باعث آسیب دائمی به شنوایی شود.

پیرگوشی

پیرگوشی نام دیگر کم شنوایی مربوط به سن است. جمعیت زیادی در سرتاسر جهان به آن مبتلا هستند و به واسطه عوامل مختلفی ایجاد می شود که بر عملکرد صحیح حلزون و عصب شنوایی اثر گذاشته اند.

انواع

ممکن است بسته به علت، یک گوش یا هر دو گوش را تحت تأثیر قرار دهد.

دو طرفه. ژنتیک، قرار گرفتن در معرض صداهای بلند و بیماری هایی مانند سرخک می تواند منجر به افت شنوایی حسی عصبی در هر دو گوش شود.

یک طرفه. افت شنوایی حسی عصبی ممکن است فقط روی یک گوش تاثیر بگذارد اگر ناشی از تومور، بیماری منیر یا صدای ناگهانی بلند در یک گوش باشد.

نامتقارن. افت شنوایی حسی عصبی نامتقارن زمانی اتفاق می افتد که افت شنوایی در هر دو طرف وجود دارد اما یک طرف از طرف دیگر بدتر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *