افت شنوایی در فرکانس بالا

افت شنوایی در فرکانس بالا


کم شنوایی فرکانس بالا (افت شنوایی در فرکانس بالا) باعث ایجاد مشکلاتی در شنیدن برخی صداها می شود که فرکانس بالایی دارند و می تواند منجر به مشکل در درک سریع گفتار شود. آسیب به ساختارهای زیر و مو مانند گوش داخلی شما می تواند باعث این نوع کم شنوایی شود.

فرکانس یعنی تعداد ارتعاشات یک موج صوتی در ثانیه. به عنوان مثال صدایی با فرکانس 4000 هرتز، به اندازه ی 4000 بار در ثانیه ارتعاش می کند. فرکانس که گام یک صدا است، با شدت آن متفاوت است. شدت صدا یعنی بلندی که صدا درک می شود.

هر کسی ممکن است دچار کم شنوایی با فرکانس بالا شود اما با افزایش سن شایع تر می شود. قرار گرفتن در معرض صداهای بلند یا نویزهایی با فرکانس بالا از علل شایع این نوع آسیب در افراد جوان است.

علائم کم شنوایی فرکانس بالا

اگر کم شنوایی دارید ممکن است در شنیدن صداهایی مانند موارد زیر مشکل داشته باشید:

  • زنگ در
  • بوق تلفن و لوازم خانگی
  • صدای زنان و کودکان
  • صدای پرندگان و حیوانات

همچنین ممکن است در تشخیص صداهای مختلف به مشکل بخورید هنگامی که نویز زمینه وجود داشته باشد.

این نوع کم شنوایی دائمی است؟

کاهش شنوایی بسیار رایج است و هنگامی که ساختارهای گوش داخلی شما آسیب می بیند، اغلب نمی توان کاهش شنوایی را معکوس کرد. آسیب شنوایی را می توان به عنوان کم شنوایی حسی-عصبی، کم شنوایی انتقالی یا آمیخته طبقه بندی کرد.

کم شنوایی حسی-عصبی رایج ترین نوع است و زمانی اتفاق می افتد که عصب شنوایی یا سلول های مویی داخل حلزون گوش شما آسیب ببینند. کاهش شنوایی حسی-عصبی معمولا دائمی است اما معمولا با سمعک یا کاشت حلزون قابل مدیریت است.

کاهش شنوایی انتقالی کمتر رایج است. این نوع کم شنوایی شامل انسداد یا آسیب به گوش میانی یا ساختار گوش خارجی شما می شود. ممکن است در اثر تجمع جرم گوش یا شکستگی استخوان گوش ایجاد شود. در برخی موارد، این نوع کم شنوایی ممکن است برگشت پذیر باشد.
اگر کم شنوایی دارید باید برای تشخیص صحیح به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرده و در صورت نیاز، تست های شنوایی توسط شنوایی شناس انجام خواهد شد

چه چیزی باعث کاهش شنوایی فرکانس بالا می شود؟

عواملی مانند افزایش سن، قرارگیری در معرض نویز، عفونت گوش میانی، تومورها، ژنتیک، مصرف برخی داروها و..

اغلب، کاهش شنوایی با علامت وزوز گوش نیز همراه است. توجه به این نکته ضروری است که وزوز گوش ممکن است یکی از علائم کم شنوایی باشد اما علت آن نیست.

کنترل کم شنوایی فرکانس بالا

کم شنوایی حسی-عصبی با فرکانس بالا معمولا دائمی است و اغلب در اثر آسیب به سلولهای مویی حلزون گوش ایجاد می شود. اگر کاهش شنوایی شما به اندازه ای جدی باشد که زندگی شما را مختل کند، ممکن است سمعک با تقویت صداهای فرکانس بالا، بهترین گزینه باشد.

پیشرفت تکنولوژی در 25 سال گذشته منجر به ایجاد سمعک هایی شده است که می توانند با نوع خاص کم شنوایی شما تطابق بیشتری داشته باشند. سمعک های مدرن حتی اغلب از فناوری بلوتوث برای همگام سازی با تلفن های هوشمند و تبلت و… برخوردارند.

پیشگیری از کم شنوایی فرکانس بالا

شما می توانید با اجتناب از صداهایی با شدت زیاد، اقداماتی را برای جلوگیری از افت شنوایی فرکانس بالا انجام دهید. حتی قرار گرفتن در معرض صداهای بلند بیش از 85 دسی بل می تواند باعث کاهش شنوایی برگشت ناپذیر شود. اگر محیط کار یا عادات زندگی رومره تان به نحوی است که در معرض این صداها هستید، از آن اجتناب کرده یا از محافظ گوش استفاده نمایید.

در اینجا چند روش برای محافظت از شنوایی شما آورده شده است:

  • قرار گرفتن در معرض صداهای بلند را به حداقل برسانید.
  • وقتی در معرض صداهای بلند قرار می گیرید از محافظ یا گوش بند استفاده کنید.
  • صدای هدفون و هندزفری را در سطح پایین نگه دارید.
  • از تلویزیون یا رادیو با صدای بلند استفاده نکنید.
  • برای تشخیص زودهنگام مشکلات شنوایی، به طور منظم آزمایشات شنوایی را نزد شنوایی شناس انجام دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *