تعادل بدن چگونه برقرار می شود؟

تعادل بدن چگونه برقرار می شود؟


گوش یک اندام حسی است که امواج صوتی را می گیرد و به ما امکان شنیدن را می دهد. همچنین برای حس تعادل ما ضروری است: اندام تعادل (سیستم دهلیزی) در داخل گوش داخلی یافت می شود. از سه کانال نیم دایره ای و دو اندام اتولیتی که به نام های اوتریکول و ساکول شناخته می شوند، تشکیل شده است. کانال های نیم دایره ای و اندام های اتولیتی پر از مایع هستند.

هر یک از کانال های نیم دایره ای به فضایی ختم می شود که سلول های مویی کوچکی در آن وجود دارد. هر وقت سرمان را برمی گردانیم، گوش داخلی نیز همراه با آن می چرخد. اما یک لحظه بسیار کوتاه طول می کشد تا مایع موجود در کانال های نیم دایره ای نیز با سر ما حرکت کند. این به این معنی است که سلول های مویی حسی در گوش توسط مایع “آهسته” خم می شوند. سپس سلول های مویی این اطلاعات را از طریق اعصاب به مغز ارسال می کنند.

اندام های اتولیت به صورت مورب در زیر کانال های نیم دایره ای یافت می شوند و عملکرد مشابهی دارند: همچنین سلول های مویی حسی نازک در هر دو اندام وجود دارد.

اطلاعاتی که از سیستم دهلیزی می آید در مغز پردازش می شود و سپس به سایر اندام هایی که به این اطلاعات نیاز دارند مانند چشم ها، مفاصل یا ماهیچه ها ارسال می شود. این به ما امکان می دهد تعادل خود را حفظ کنیم و بدانیم بدن در چه وضعیتی قرار دارد.

در برخی موقعیت ها، اندام های حسی مختلف (مانند چشم ها و اندام تعادل) پیام های متناقضی را به مغز ارسال می کنند. این می تواند باعث شود که ما احساس ناخوشی، سرگیجه یا حالت تهوع داشته باشیم.

عفونت گوش داخلی و سایر مشکلات نیز ممکن است بر عملکرد خوب حس تعادل ما تأثیر بگذارد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *