جرم گوش کودکان

جرم گوش کودکان


چرا گوش ها جرم تولید می کنند؟

جرم گوش در مجرای گوش خارجی ساخته می شود و سرومن نام دارد. جرم گوش وظایف مهمی دارد. یعنی:

  • به عنوان یک پوشش ضد آب مجرای گوش عمل می کند و از مجرا و پرده گوش در برابر میکروب هایی که می توانند باعث عفونت شوند محافظت می کند.
  • خاک، گرد و غبار و سایر ذرات را به دام می اندازد و از آسیب یا تحریک پرده گوش جلوگیری می کند.

جرم گوش از طریق مجرای گوش خارجی به دهانه گوش راه می یابد. سپس در حین استحمام یا می افتد یا بیرون می آید. در اکثر افراد، مجرای گوش خارجی دائما جرم می سازد بنابراین همیشه جرم به مقدار کافی در کانال وجود دارد.

آیا جرم گوش باید برداشته شود؟

معمولا نیازی به برداشتن جرم گوش نیست زیرا به خودی خود خارج می شود. وارد کردن هر چیزی به گوش کودک خطر عفونت یا آسیب به مجرای گوش یا پرده گوش را افزایش می دهد. گوش پاک کن برای انواع نیازهای بهداشتی مفید است اما نباید برای برداشتن جرم گوش استفاده شود. در بیشتر موارد حمام کردن منظم برای حفظ نظافت گوش کافی است.

به طور کلی گوش به اندازه نیاز موم تولید می کند در حالی که برخی از افراد جرم گوش بیشتری نسبت به دیگران دارند. به ندرت، گوش کودکان جرم زیادی ایجاد می کند. گاهی اوقات جرم گوش می تواند تجمع کرده و مجرای گوش را مسدود کند به ویژه هنگامی که با انگشت، گوش پاک کن یا جسم دیگری به داخل فشار داده شود. اگر این تجمع جرم بر شنوایی تأثیر می گذارد یا باعث درد یا ناراحتی می شود، پزشک می تواند آن را برطرف کند.

والدین و بچه ها نباید سعی کنند جرم گوش را در خانه از بین ببرند حتی با وجود داروهایی که ایمن و موثر هستند. انجام این کار باعث آسیب به مجرای گوش و احتمالا شنوایی کودک می شود.

والدین چه کاری می توانند انجام دهند؟

اگر فرزند شما از ناراحتی گوش شکایت می کند و جرم گوش را می بینید، خوب است که قسمت بیرونی گوش را با دستمال پاک کنید. اما از گوش پاک کن، انگشت یا هر چیز دیگری برای فشار دادن داخل گوش استفاده نکنید. این کار می تواند به مجرای ظریف گوش و پرده گوش آسیب برساند، یا جرم را بیشتر متراکم کند.

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرم؟

در صورت داشتن موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:

  • درد گوش، خارش یا ناراحتی (مانند احساس مسدود شدن گوش)
  • مشکلات شنوایی

در نوزادان و کودکان نوپا، کشیدن گوش ها می تواند نشانه مشکل گوش باشد. گاهی اوقات پزشک جرم گوش را حذف می کند:

  • اگر دردناک، خارش دار یا ناراحت کننده باشد
  • اگر بر شنوایی تأثیر می گذارد
  • اگر برای مشاهده بهتر پرده گوش برای بررسی مشکلات دیگر لازم باشد

برداشتن جرم گوش معمولا در مطب پزشک انجام می شود. ممکن است کمی ناراحتی وجود داشته باشد اما دردناک نیست. اگر کودکی نمی تواند بی حرکت بنشیند یا همکاری کند، پزشک می تواند آن را در اتاق عمل خارج کند در حالی که کودک تحت بیهوشی عمومی است.

پزشکان می توانند جرم گوش را به روش های مختلف حذف کنند از جمله:

  • بیرون آوردن با مکش یا ابزارهای مخصوصی که برای این منظور طراحی شده اند
  • شستشو با آب گرم

گاهی پزشک قطره هایی را داخل مجرای گوش می ریزد تا جرم نرم شده و تجزیه شود. یا ممکن است از شما بخواهند این کار را در خانه انجام دهید و سپس برای برداشتن جرم به پزشک مراجعه کنید. برداشتن جرم تنها چند دقیقه طول می کشد. در صورت وجود علائم عفونت، پزشک ممکن است قطره گوش آنتی بیوتیک تجویز کند.

شمع گوش به عنوان یک درمان خانگی برای حذف موم گوش توجه زیادی را به خود جلب کرده است. اما ثابت نشده است که بی خطر یا موثر است و برعکس می تواند خطرناک باشد.

اما امتحان این روش در خانه خطر بالایی دارد از جمله سوزاندن مجرای گوش و ایجاد سوراخ در پرده گوش که باعث آسیب دائمی به شنوایی می شود. هر زمان که در مورد گوش یا شنوایی فرزند خود نگرانی دارید، با پزشک گوش مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *