درمان سرگیجه

سرگیجه اغلب بدون درمان و به صورت خودبخود بهتر می شود. معمولا بدن طی چند هفته، با هر چیزی که باعث ایجاد سرگیجه و مشکل تعادل شده است، سازگار می شود.

در درمان سرگیجه پزشک بر اساس علت بیماری و علائم شما تعیین می کند که نیاز به درمان دارید یا نه. درمان ممکن است شامل داروها و تمرینات تعادلی باشد. حتی اگر هیچ علتی برای سرگیجه پیدا نشود یا سرگیجه شما ادامه داشته باشد، باز هم داروهای تجویزی و سایر درمان ها می توانند علائم شما را کنترل کنند.

راه های درمان سرگیجه

• داروی ادرارآور.

در صورت ابتلا به بیماری منییر، پزشک ممکن است داروی ادرارآور تجویز کند. این داروها همراه با رژیم غذایی کم نمک ممکن است به کاهش تعداد حملات سرگیجه کمک کند.

• داروهایی که سرگیجه و حالت تهوع را برطرف می کند.

پزشک گوش ممکن است داروهایی را برای تسکین فوری سرگیجه و حالت تهوع تجویز کند. این داروها شامل آنتی هیستامین ها و آنتی کولینرژیک ها است. بسیاری از این داروها باعث خواب آلودگی می شوند. بنابراین در مورد رانندگی حین مصرف این داروها باید دقت کنید.

• داروهای ضد اضطراب.

دیازپام (والیوم) و آلپرازولام (زاناکس) در گروهی از داروها به نام بنزودیازپین ها قرار دارند که ممکن است باعث وابستگی شوند. همچنین ممکن است باعث خواب آلودگی فرد شوند.

• داروهای پیشگیری کننده از میگرن.

برخی از داروها ممکن است به جلوگیری از حملات میگرنی کمک کنند. در مواردی که سرگیجه میگرنی است می توان از این درمان ها بهره برد.

این داروها در مواردی تجویز می شوند. با این حال باید توجه داشت که درمان اصلی سرگیجه نیستند و فقط علائم را کاهش می دهند. نباید بصورت طولانی مدت از اکثر آنها استفاده نمود. در مقابل روش های درمان توانبخشی تعادل وجود دارند. این روش ها توسط شنوایی شناسان فعال در حیطه درمان اختلالات تعادل ارائه می شوند. این درمان ها قادرند عامل ایجاد سرگیجه را از بین ببرند و در اکثر افراد بسیار موثر خواهند بود.

جراحی و سایر روش ها

تزریق دارو

پزشک ممکن است آنتی بیوتیک جنتامایسین را به گوش داخلی شما تزریق کند تا عملکرد تعادل را از کار بیندازد. گوش سالم، آن عملکرد را بر عهده می گیرد.

برداشتن اندام حسی گوش داخلی

روشی که به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد لابیرینتکتومی نامیده می شود. این کار، اندام تعادل آسیب دیده را غیرفعال می کند. گوش دیگر عملکرد تعادل را بر عهده می گیرد. اگر دچار کم شنوایی شدید هستید و سرگیجه شما به درمان های دیگر پاسخ نداده است، ممکن است از این تکنیک بهره ببرید.

روان درمانی

این نوع درمان ممکن است به افرادی که سرگیجه آنها ناشی از اختلالات اضطرابی است کمک کند.

توانبخشی تعادل

مانورهای موقعیت سر.

تکنیک ها و مانورهای درمانی معمولا به رفع هر چه سریعتر سرگیجه کمک می کنند. این کار را می تواند توسط متخصص شنوایی شناس انجام شود. این تکنیک ها شامل مانورها و تمرینات تعادلی خواهد بود. بسته به نوع و علت سرگیجه، معمولا بعد از چند جلسه، درمان موثر خواهد بود. در مواردی که سرگیجه وضعیتی خوش خیم وجود دارد، انجام مانورهای توانبخشی می تواند بسیار موثر باشد.

ممکن است تمرینات خاصی را بیاموزید تا سیستم تعادل شما حساسیت کمتری نسبت به حرکت داشته باشد. این روش توانبخشی دهلیزی نامیده می شود. این راهکار برای افراد مبتلا به سرگیجه ناشی از اختلال گوش داخلی مانند نوریت دهلیزی استفاده می شود.