درمان کیپی گوش

درمان کیپی گوش شما بستگی به علت ایجاد آن دارد. در زیر برخی از راه های درمان علل شایع را بررسی می کنیم.

تغییر ارتفاع

خمیازه کشیدن یا عمل بلعیدن می تواند به باز شدن لوله های استاش و تساوی فشار کمک کند. همچنین ممکن است از اسپری بینی ضد احتقان بدون نسخه استفاده کنید. با این حال شما باید از استفاده از ضد احتقان ها در کودکان خردسال خودداری کنید.

تجمع جرم گوش

جرم گوش را می توان با انواع شستشو از گوش پاک کرد. ابزارهای خاصی نیز وجود دارد که می تواند برای حذف جرم به صورت دستی استفاده شود اما این کار را فقط باید پزشک انجام دهد.

احتقان سینوسی

برای از بین درمان کیپی گوش احتقان سینوسی، می توانید از ضد احتقان ها استفاده کنید که می تواند به صورت خوراکی مصرف شود یا به بینی اسپری شود. مسکن های داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن به تسکین درد یا تورم کمک کنند. علاوه بر این، شستشوی بینی با محلول نیز ممکن است کمک کند.

عفونت گوش

برخی از عفونت های گوش ممکن است بدون درمان آنتی بیوتیکی برطرف شوند. برای تسکین درد عفونت گوش ممکن است داروهای ضد درد یا قطره گوش توصیه شود. در صورت مشکوک بودن به عفونت باکتریایی، آنتی بیوتیک هایی که می توانند به صورت خوراکی مصرف شوند یا به صورت قطره گوش تجویز شوند، مورد نیاز است. تشخیص نوع درمان با پزشک متخصص گوش و حلق و بینی است.

آلرژی

آنتی هیستامین ها یا اسپری های بینی کورتیکواستروئیدی می توانند به تسکین علائم آلرژی کمک کنند. همچنین ممکن است شستشوی بینی را با محلول انجام دهید.

انسداد به دلیل وجود اجسام خارجی

شما می توانید کارهای زیر را در خانه به عنوان کمک های اولیه برای یک جسم خارجی در گوش انجام دهید:

اگر جسم قابل مشاهده است با استفاده از موچین آن را به آرامی بردارید
سر خود را به طرف دیگر کج کنید تا از جاذبه برای برداشتن جسم استفاده کنید

تجمع مایعات

شرایطی مانند آلرژی یا سرماخوردگی می تواند بر لوله های استاش تأثیر بگذارد و باعث تجمع مایع در گوش میانی شود. این مایع همچنین می تواند عفونی شده و منجر به اوتیت میانی شود.
درمان شرایطی که باعث تجمع مایعات می شود باید به تخلیه آن کمک کند. با این حال، در مواردی که تجمع مایع طولانی مدت در گوش وجود دارد ممکن است یک عمل جراحی برای کمک به کاهش فشار و تخلیه مایع مورد نیاز باشد.

روشهای جراحی برای فشار مزمن گوش

اگر اغلب با فشار گوش مشکل دارید، پزشک گوش و حلق و بینی ممکن است یک درمان جراحی را پیشنهاد کند. در زیر گزینه های احتمالی را بررسی می کنیم.

میرنگوتومی

در طی این روش، پزشک یک برش کوچک در پرده گوش ایجاد می کند. هر مایعی که در گوش میانی انباشته شده است، با دقت برداشته می شود. این برش معمولا باز می ماند تا زمانی که تورم یا انسداد لوله استاش از بین برود. شما می توانید با لوله های تهویه گوش یا بدون لوله میرنگوتومی انجام دهید.

لوله های تهویه گوش

روند جراحی قرار دادن لوله ها مشابه میرنگوتومی است با این تفاوت که پس از ایجاد برش و تخلیه مایع، یک لوله فلزی یا پلاستیکی کوچک در پرده گوش قرار می گیرد. این لوله را می توان در محل ثابت نگه داشت تا به کاهش فشار و جلوگیری از تجمع مایع کمک کند.

در حالی که این روش ها به کاهش فشار گوش کمک می کند اما معایبی نیز برای آنها وجود دارد. در برخی موارد، برش در پرده گوش ممکن است بهبود نیابد و نیاز به ترمیم جراحی دارد. علاوه بر این، افرادی که لوله هایی در گوش خود دارند باید هنگام شنا یا استحمام با استفاده از محافظ گوش یا پنبه در گوش خود، مانع از ورود آب شوند.

زمان مراجعه به پزشک گوش

اگر کیپی گوشی دارید که:
با وجود درمان در خانه طولانی می شود یا بدتر می شود
با علائمی مانند درد شدید، تب، سرگیجه یا خونریزی از گوش همراه است
به دلیل وجود یک جسم خارجی است که با استفاده از تکنیک های کمکهای اولیه در خانه قابل برداشتن نیست