زمانیکه اسم کووید-19 می آید، بیش از همه به یاد علائمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس می افتیم. با این حال، کووید-19 می تواند علائم زیادی داشته باشد. این علائم و همچنین شدت آنها ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد. کووید-19 می تواند علائم عصبی مانند سردرد و از دست دادن بویایی یا چشایی را ایجاد کند. سرگیجه و گیجی، علامت عصبی دیگری هستند که می توانند با این بیماری رخ دهند.

تعادل بدن ما تا حد زیادی به سیستم تعادلی گوش داخلی بستگی دارد. برخی از انواع ویروس ها قادرند تا با درگیر کردن گوش داخلی، باعث بروز سرگیجه شوند. در مورد ویروس کووید-19 دو مورد گزارش در سال های 2020 و 2021 وجود دارد که فرد در زمان ابتلا به کووید یا اندکی پس از آن مبتلا به نوریت دهلیزی شده بود. نوریت دهلیزی نوعی التهاب عصب شنوایی است که در اثر عفونت ها ایجاد می گردد.

اما ممکن است این تنها مکانیسم ایجاد سرگیجه در بیماری کووید-19 نباشد. هنوز خیلی چیزها وجود دارند که ما در مورد این بیماری نمی دانیم.

ارتباط سرگیجه و کرونا

احتمالات زیر در مورد مکانیسم ایجاد سرگیجه در کووید-19 مطرح هستند:

• اثرات التهابی ناشی از عفونت
  • عفونت مستقیم ویروسی بافت های عصب
  • آسیب بافت عصبی در اثر کاهش اکسیژن (هیپوکسی)
  • آسیب ناشی از افزایش انعقاد خون (هایپرکوآگولوپاتی)

اینکه شیوع سرگیجه در این بیماران چقدر است را هنوز نمی دانیم. هنوز مطالعات درین باره اندک هستند. با اینحال شیوع را بین 4 تا 30 درصد گزارش کرده اند. در اکثر موارد، سرگیجه را جزو اولین علائم بیماری گزارش کرده اند.

کووید طولانی مدت

بسیاری از افراد در طی چند روز یا چند هفته از بیماری کووید -19 بهبود می یابند. برخی افراد ممکن است علائم طولانی مدتی را تجربه کنند که برای هفته ها یا ماه ها ادامه می یابد. این بیماری را کووید -19 طولانی مدت می نامند.

تخمین زده می شود که بین 10 تا 35 درصد افرادی که به مبتلا، علائم طولانی را تجربه می کنند. سرگیجه یکی از علائم بالقوه کووید -19 طولانی مدت است. در حقیقت بسیاری از علائم کووید طولانی، علائم عصبی هستند. بسیاری از بیماران دیده شده اند که حتی پس از منفی شدن تست کرونای آنها، سرگیجه شان ادامه داشته است.

سرگیجه پس از تزریق واکسن کووید-19

در مورد اینکه آیا سرگیجه و عدم تعادل پس از تزریق واکسن کرونا نیز وجود دارد و مربوط به آن است، هنوز اطلاعات کاملی در دسترس نداریم. با اینحال CDC می گوید که سرگیجه پس از تزریق واکسن کرونا می تواند ناشی از واکنش های آلرژیک به واکسن باشد و معمولا در 15-30 دقیق اول پس از تزریق واکسن رخ می دهد. در عین حال این سرگیجه می تواند ناشی از حمله اضطرابی هم باشد که در برخی از افراد ایجاد شده و پس از تزریق هر نوع واکسنی ممکن است رخ دهد.

اگر سرگیجه رخ داد باید چه کار کرد؟

علل مختلف بسیاری برای سرگیجه وجود دارد و نباید حتما به کووید-19 شک کنید. یک متخصص بیماری های گوش و تعادل می تواند به تعیین نوع و علت سرگیجه تان کمک کند. با اینحال اگر نگران هستید که سرگیجه تان ممکن است ناشی از آن باشد، بهتر است به وجود دیگر علائم آن توجه نمایید از جمله:

• تب یا لرز
  • سرفه کردن