کلستئاتوم در کودکان

کلستئاتوم یک کیست تشکیل شده از سلول های مرده است که رشد کرده و بزرگ تر میشود.

میتواند به استخوان های اطراف و گوش میانی شود.

کلستئاتوم هم چنین میتواند منجر به مشکلات شنوایی، تعادل و ضعف عضلات صورت نیز بشود.

کستئاتوم در کودکان میتواند ماردزادی یا اکتسابی باشد.

علائم و نشانه های کلستئاتوم در  کودکان:

علائم از ملایم تا شدید هستند که بستگی به اندازه کلستئاتوم و مدت زمان ابتلا دارد.

علائم ملایم:

علائم شدید:

علت های کلستئاتوم در کودکان:

این بیماری میتواند ماردزادی یا اکتسابی باشد که به یکی از دلایل زیر اتفاق می افتد:

برای مثال کودک هنگام تولد نقص در شیپور استاش (لوله رابط گوش میانی و حلق که کار تعادل فشار هوا را انجام میدهد) داشته باشد که در این صورت این اختلال منجر به ایجاد کلستئاتوم میشود.

و فشار در گوش میانی ایجاد میکند در نهایت منجر به این بیماری و سایر علائم مثل کم شنوایی میشود.

کودکان با شکاف کام و ناهنجاری جمجمه ای صورتی و مشکلات ژنتیکی مثل سندروم داون، بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

در این موارد علاوه بر بررسی های اتوسکوپیک و درخواست CT scan متخصص گوش و حلق و بینی درخواست تست شنوایی برای ارزیابی وضعیت شنوایی کودک نیز میدهد.

درمان این بیماری در کودکان نیز مشابه بزرگسالان از راه جراحی صورت میپذیرد.

این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام میشود

و گاهی به دلیل فراگیر شدن این بیماری در گوش کودک بیش از یک جراحی نیاز است.

کلستئاتوم مادرزادی کوچک میتواند به طور کامل خارج شده و احتمال بازگشت آن بسیار کم است.

اما کلستئاتوم های بزرگتر و مواردی که به واسطه ی عفونت های گوشی ایجاد شده اند امکان بازگشت طی چند ماه تا چند سال پس از جراحی را دارند.

کودک باید به طور مداوم ارزیابی گوش و تست شنوایی را تا چند سال بعد از جراحی انجام دهد که مطمئن شویم وضعیت قبلی دوباره برنگشته است.