تعریف بیماری

کم شنوایی ناگهانی (Sudden Hearing Loss) یک بیماری غیر معمول است و به صورت ناگهانی طی چند ساعت تا چند روز اتفاق می‌افتد و گوش داخلی را درگیر می‌کند. میزان کم شنوایی ناشی از آسیب بر حسب ریسک فاکتورهای مختلف متفاوت خواهد بود.

علائم

علائم اولیه‌ی کم شنوایی ناگهانی شامل احساس فشار گوش، وزوز و احساس کم شنوایی است.
این بیماری معمولاً به صورت یک طرفه بروز پیدا می‌کند، امّا امکان بروز دو طرفه‌ی آن هم وجود دارد.
در صورت بروز علائم این بیماری سریعاً به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

علت بیماری

علت کم شنوایی ناگهانی هنوز مشخص نیست امّا ریسک فاکتورهایی مثل استرس و عوامل محیطی می‌توانند زمینه‌های این بیماری را فراهم کنند.
طبق تحقیقات در بیشتر موارد جریان خون گوش داخلی آسیب دیده یا دچار اختلال می‌شود.
بنابراین درمان معمولاً شامل مواردی است که به جریان خون گوش داخلی کمک کند.

درمان

در درمان کم شنوایی ناگهانی که ممکن است به آن سکته‌ی گوش هم گفته شود “زمان” حرف اول را می‌زند.
تشخیص سریع این بیماری در بهبود علائم ناشی از این بیماری و درمان آن بسیار حائز اهمیت است.
پزشک متخصص گوش و حلق و بینی در صورت وجود علائم این بیماری به منظور بررسی وضعیت شنوایی شما را به ادیولوژیست ارجاع می‌دهد.
در صورت تأیید علائم توسط ادیولوژیست روند درمانی به سرعت شروع خواهد شد.
خط اولیه‌ی درمان معمولاً تجویز کورتون (به‌صورت تزریق یا خوارکی) توسط پزشک متخصص گوش و حلق و بینی خواهد بود.
از این طریق جریان خون گوش داخلی بهبود پیدا کرده و احتمال بازگشت شنوایی وجود دارد.

کم شنوایی ناگهانی معمولاً همراه با وزوز گوش است و اثرات آن می‌تواند از ملایم تا شدید باشد و ممکن است این اثرات دائمی شود.
کم شنوایی ناگهانی می‌تواند منجر به آسیب دائمی به سلول‌های مویی شود که این مورد باعث کم شنوایی خواهد شد.
در این شرایط استفاده از سمعک پیشنهاد می‌شود که کم شنوایی جبران شده و صدای وزوز هم از طریق برنامه‌های سمعک با استفاده از روش‌های مخصوص یا ارائه‌ی انواع نویزها پوشش داده می‌شود.